Stort intresse för Norrbotniabanan: ”Misstänker att den ska gå bakom ladugården”

På torsdagseftermiddagen och kvällen hölls ett första samrådsmöte för fastighetsägare som berörs av Norrbotniabanans dragning i kommunen.

Fundersamma. Karl-Gunnar Olofsson och Ingbritt Olofsson ville veta mer om dragningen över Istermyrliden. Foto: Ulrika Andersson.

Fundersamma. Karl-Gunnar Olofsson och Ingbritt Olofsson ville veta mer om dragningen över Istermyrliden. Foto: Ulrika Andersson.

Foto: Foto: Ulrika Andersson.

Samhälle och välfärd2017-05-18 17:35

Redan vid öppnandet var det ett 50-tal personer på plats i Scandic hotell. De blev snabbt fler. Sammanlagt hade 1700 berörda fastighetsägare bjudits in.

Läs även: Så många tåg kan passera Skellefteå varje dygn

Personal från kommunen och Trafikverket fanns på plats för att svara på frågor och informera. På väggarna satt bilder på olika delsträckor med alternativa dragningar. De väckte stort intresse.

Ingbritt och Karl-Gunnar Olofsson från Vännäs ville veta vad som skulle hända med deras skog och sommarhus i byn Istermyrliden. Järnvägskorridoren ligger rakt över byn. De blev lite skärrade när de först fick veta det.

– Vi trodde inte det var sant, säger Karl-Gunnar Olofsson och pekar ut var på kartan fastigheten finns.

– Vi misstänker att den kommer att gå bakom gamla ladugården, säger Ingbritt Olofsson.

– Om de ska bygga en bullervall blir det kanske inte så kul att titta in om den kommer nära, tillägger Karl-Gunnar Olofsson.

Samtidigt har de förståelse för att banan kommer att innebära bättre kommunikationer.

– Men det kanske inte händer medan vi lever, säger Ingbritt Olofsson.

Fastighetsägaren Eva Lindholm ville veta hur hyreshuset hon äger på Södra Järnvägsgatan påverkas av spåren och även bullernivåerna.

– Tåg i dag är väl tysta men de kommer att kräva bulleråtgärder. Jag tycker egentligen att banan borde ha gått längre västerut förbi flygplatsen och utanför centrum.

Några av de alternativa dragningarna som diskuteras i Bureå. Här kan man behöva bygga tåget på en upphöjd plattform, en landbor på grund av lutningen och på grund av E4, enligt projekteringsledare Lars Hermansson.
Några av de alternativa dragningarna som diskuteras i Bureå. Här kan man behöva bygga tåget på en upphöjd plattform, en landbor på grund av lutningen och på grund av E4, enligt projekteringsledare Lars Hermansson.
Exempel på en upphöjd plattform som kan behövas för att utjämna höjdskillnader.
Exempel på en upphöjd plattform som kan behövas för att utjämna höjdskillnader.
Många hade frågor om dragningen. Här är flera alternativ innan spåret passerar Skellefteälven.
Många hade frågor om dragningen. Här är flera alternativ innan spåret passerar Skellefteälven.
Fundersamma. Karl-Gunnar Olofsson och Ingbritt Olofsson ville veta mer om dragningen över Istermyrliden. Foto: Ulrika Andersson.
Fundersamma. Karl-Gunnar Olofsson och Ingbritt Olofsson ville veta mer om dragningen över Istermyrliden. Foto: Ulrika Andersson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!