Skellefteå först ut – e-passen slår igenom bland bilisterna

Skellefteå kommun är sedan i höstas först ut i landet med elektroniskt parkeringspass. "Intresset för passet är stort och för kunden innebär det lägre kostnader", säger Tom Sandlén, chef för parkeringsverksamheten.

Myntautomater på väg bort. Tom Sandlén, chef för parkeringsverksamheten i Skellefteå kommun, konstaterar att e-passen har blivit populära bland många Skelleftebor. På sikt kommer många myntautomater vid parkeringarna att försvinna. Foto: Leif Andersson.

Myntautomater på väg bort. Tom Sandlén, chef för parkeringsverksamheten i Skellefteå kommun, konstaterar att e-passen har blivit populära bland många Skelleftebor. På sikt kommer många myntautomater vid parkeringarna att försvinna. Foto: Leif Andersson.

Foto: Foto: Leif Andersson.

Samhälle och välfärd2015-10-16 09:00

Det är inte bara e-passen som innebär förändringar för bilisterna i Skellefteå. 75 parkeringsautomater finns där mynt går att använda, men dessa kommer att bli betydligt färre inom en snar framtid.

– Så är det, inte minst beroende på att nya pengar är på väg ut i samhället. Upp till 30 myntstationer stängs till våren, säger Tom Sandlén. Skulle alla parkeringsautomater byggas om för de nya mynten skulle kostnaden för kommunen bli cirka 400 000 kronor.

75 myntstationer finns i dagsläget. På sikt kanske inte en enda myntautomat kommer att finnas kvar, kortbetalningar och e-pass kommer säkerligen att dominera.

Cirka 1 00 e-pass finns hos bilisterna i kommunen och antalet växer kraftigt hela tiden. Köper man ett e-pass blir avgiften 400 kronor årligen, ett klassiskt analogt p-pass kostar 600 kronor årligen. Mellan 50 000 till 60 000 kronor kommer in via apparna till kommunen.

– Fördelen med e-pass är ju att du aldrig behöver riskera p-böter. Efter två timmar är det bara att låta bilen stå kvar med en knapptryckning i mobilen, vanlig normalavgift gäller efter dessa två timmar.

Tittar man i statistiken vad gäller hur mycket kommunen får in i avgifter och böter så rör sig summan om cirka 2,4 miljoner kronor under en årscykel.

– Det blir nära nog ett nollsummespel, dessa pengar motsvarar ungefär vad kostnaderna utgör för parkeringsverksamheten.

När det gäller parkeringsplatser i centrala stan så är trenden tydlig – p-platser försvinner då nya trafiklösningar tas fram och då det blir förtätning genom bostadsbyggande. I dagsläget finns det inga tomma p-platser i parkeringshus att hyra.

– Behovet av nya parkeringsgarage växer hela tiden.

Avgifterna för parkering i Skellefteå har legat stilla i flera år. Jämfört med storstäderna är det billigt att parkera i kommunen. Olika zoner finns, som mest betalar man 15 kronor i timmen och som lägst fem kronor i timmen.

När det gäller parkeringar som försvunnit så märka det bland annat på Strandgatan, Hantverkargatan och Älvsbackagatan.

Myntautomater på väg bort. Tom Sandlén, chef för parkeringsverksamheten i Skellefteå kommun, konstaterar att e-passen har blivit populära bland många Skelleftebor. På sikt kommer många myntautomater vid parkeringarna att försvinna. Foto: Leif Andersson.
Myntautomater på väg bort. Tom Sandlén, chef för parkeringsverksamheten i Skellefteå kommun, konstaterar att e-passen har blivit populära bland många Skelleftebor. På sikt kommer många myntautomater vid parkeringarna att försvinna. Foto: Leif Andersson.

Så är böterna utformade.

Bötesbeloppen vid felparkeringar ligger på 1 000 kronor om du ställt dig olovligen på en handikapplats. 700 kronor i böter gäller om du parkerat utan tillstånd på trottoar, vägkorsning och i lastzoner. Är du utan biljett vid en vanlig p-plats eller om tiden gått ut är bötesbeloppet på 400 kronor. Det är kommunfullmäktige som bestämmer bötesbeloppen. Generellt sett ät bötesbeloppen låga i Skellefteå jämfört med större städer. I Stockholms innerstad är det inte ovanligt med minst 50 kronor i timmen i parkeringsavgift.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!