Sammanslagen verkstad på kommunen: Frågan utreds vidare

Ska verkstäderna för Skellefteå Buss och kommunen samordnas när de flyttar till Fabriken på Hedensbyn? Än finns inga svar.

Här byggs verkstaden för samhällsbyggnad i Fabriken på Hedensbyn. Verkstaden för Skellefteå Buss ska vara i en annan byggnad. Arkivbild från oktober 2017. Foto: Yvonne Rönngren.

Här byggs verkstaden för samhällsbyggnad i Fabriken på Hedensbyn. Verkstaden för Skellefteå Buss ska vara i en annan byggnad. Arkivbild från oktober 2017. Foto: Yvonne Rönngren.

Foto: Foto: Yvonne Rönngren.

Samhälle och välfärd2018-01-04 15:30

08Våren 2017 gjordes en förstudie om olika former av samordning. Den rekommenderade att inriktningsbeslut bör vara taget senast denna vinter och att man därefter gör en djupare utredning. Detta så att båda enheterna känner till förutsättningarna när de flyttar till Fabriken. Samhällsbyggnad flyttar i maj och Skellefteå Buss till nyåret 2018/2019. Två olika lokaler

Men tekniska nämnden tog inget inriktningsbeslut vid senaste mötet. Istället beställdes en djupare studie som ska redovisas i september 2018.

Det innebär att få om ens några förberedelser hinner göras innan de två enheterna flyttat in.

På Fabriken ska det byggas skilda verkstäder för de två huvudmännen. Samhällsbyggnads är långt framskriden, medan Skellefteå Buss verkstad är i planeringsstadiet. Så möjligheten till gemensamma lokaler är redan missad. Samma organisation

Vad som istället diskuteras är om det finns effektivitetsvinster genom att ha samma organisation och arbetsgivare.

Enligt förstudien så ser Skellefteå Buss en större nytta med sammanslagning, när det gäller skiftgång, jourverksamhet och akuta åtgärder. De har diskuterat att införa skiftgång för att kunna utföra service på bussarna när de står stilla.

Chefer på samhällsbyggnad som deltog i studien är mera tveksamma. De befarar motstånd mot att införa skiftgång.

Eftersom fordonsmekaniker är ett bristyrke är samtliga inblandade bekymrade om skiftgång eller annat missnöje skulle leda till att personal säger upp sig. Bara samarbeta

I förstudien kollade man också om det går göra samordning, men behålla var sin arbetsgivare. Svaret var att det är fullt möjligt bara man jobbar för det.

Sådan samordning kan vara jourverksamhet, snabbare åtgärder när fordon måste repareras akut, kanske någon form av drop-in. Fakta om arbetsgivarna

Skellefteå Buss

Antal mekaniker: 11

Övriga anställda: 3

Antal fordon: 125 stora bussar, 15 färdtjänstbussar, en lastmaskin.

Samhällsbyggnad:

Antal mekaniker: 15

Övriga anställda: 7

Antal fordon: Tre väghyvlar, sju sopbilar, tre slambilar, sju lastbilar, 15 lastmaskiner, 400 personbilar. Diverse utrustning såsom släpvagnar, snöslungor, sopvalsar, gräsklippare, motor- och röjsågar. Byggplatsen: Här är bilderna från senaste besöket på Fabriken

Här byggs verkstaden för samhällsbyggnad i Fabriken på Hedensbyn. Verkstaden för Skellefteå Buss ska vara i en annan byggnad. Arkivbild från oktober 2017. Foto: Yvonne Rönngren.
Här byggs verkstaden för samhällsbyggnad i Fabriken på Hedensbyn. Verkstaden för Skellefteå Buss ska vara i en annan byggnad. Arkivbild från oktober 2017. Foto: Yvonne Rönngren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!