Frågan om broar över Skellefteälven har varit het i många år i kommunen. Nej till Centrumbron i folkomröstningen innebär att Parkbron fortsatt kommer att ha en stor betydelse för förbindelserna. Ett flertal studier har gjorts de senaste åren över brons bärighet och nu har tekniska nämndens politiker haft en ny studie de kikat på.
Konsultföretaget Tyréns undersökning visar att bron inte kommer att klara av framtida om- eller påbyggnader. Däremot klarar bron av de fordon som trafikerar bron i dagsläget.
När det byggs broar i dag beräknas livslängden till cirka 80 år. Parkbron är betydligt äldre än så.
– Bron närmar sig sin tekniska livslängd. Det är inte tekniskt lämpligt att genomföra en omfattande förstärkning i syfte att öka brons bärighet, säger Lars Pettersson, sektionschef på tekniska kontoret.
Dock finns det en tröst för kommunen att fordon med en fordonsbruttovikt på 33 ton eller lägre och ett högsta axeltryck/boggieaxeltryck på 12/11 ton, kan trafikera bron. Det stämmer precis in med de krav som ställs i dag.
Ola Burtröm är nämndsordförande och han är glad över att fakta nu finns på bordet över brons bärighet.
– Först och främst är det givetvis en säkerhetsfråga. Men det har ju också funnits en rad förslag och idéer kring att till exempel hänga på gång- och cykelbanor utanpå befintlig bro eller att bredda bron för ytterligare körfält. Nu får vi utgå från faktum, dessa idéer är inte realistiska.
Nu kommer kommunen att hålla ett extra öga på Parkbron. Fler noggranna studier och kontroller ska ske.
Positivt är att bussarna får klartecken