Som Norran berättat tidigare så är tanken att avgiften ska stiga ju längre man parkerar för att ta bort långtidsparkeringarna i centrala Skellefteå.
Läsa mer? Här berättade vi om hela förslaget.
Bilden ovan visar hur mycket det kommer att kosta i varje zon. Som exempel: I zon 1 kommer det gå att parkera två timmar för 15 kronor och i zon 2 kommer två timmar att kosta 10 kronor. Det är en sänkning jämfört med nuvarande taxa. Om man vill parkera mer än två timmar i zon 1 så kostar varje timme 15 kronor och i zon 2 10 kronor.
För resterande zoner 6, 8 och 9, gäller samma pris oavsett hur många timmar man parkerar.
Även zonindelningen ändras lite (se faktaruta).
– Biltrafiken som ändå förekommer i city ska vara effektiv. Vi vill bidra till ett mer hållbart och attraktivt centrum. Där är parkeringen en möjlighet att använda som styrmedel. Centrum ska inte blockeras av långtidsparkerare, säger Ola Burström, tekniska nämndens ordförande, i ett pressmeddelande.
För att se hur övriga avgifter blir, kolla in bilderna i artikeln.
I dag beslutades det också att p-passet blir digitalt, för att minska på kostnader som tillkommit i administration, tillverkning och övervakning. Det analoga kommer att sluta säljas efter den 30 april 2017, alltså nu på söndag. Det digitala kommer att kunna köpas i apparna SkePark och ePark för 500 kronor per år, en höjning med 100 kronor, och gäller för en parkering per dag i två timmar.
– Det analoga P-passet som infördes -99 efter handelns önskemål var en bra idé. Men det fungerar inte längre som det var tänkt. Idag finns det smidigare och enklare alternativ säger Thomas "Linge" Lindgren, Intersport Skellefteå.
Oavsett hur man vill parkera i stan så kommer man att få knappa in sitt fordons registreringsnummer i p-automaterna. Kortbetalning finns fortfarande som ett alternativ och i vissa automater även kontant betalning.