Det mjuka träslaget innebär kontinuerliga reparationer.
– För en tid sedan genomgick Lejonströmsbron en av sina återkommande reparationer. Varje reparation och avstängning skapar irritation hos många Skelleftebor och en ökad miljöbelastning när man behöver köra omvägar för att ta sig över älven i Skellefteås västra stadsdelar, säger oppositionsrådet Andreas Löwenhöök (M).
Nu föreslår partiet att Skellefteå kommun ska ansöka hos länsstyrelsen om att revidera byggnadsminnesförklaringen för bron, vilket i så fall skulle göra det möjligt att använda andra träslag.
– Det har tidigare gjorts försök med att använda andra, hårdare, träslag till körbanan. Men detta har stoppats utifrån den byggnadsminnesförklaringen som finns. Vi anser att kulturarv är viktiga och kan fylla många positiva funktioner för samhället, kulturellt, spirituellt, funktionellt, med mera. Men slitlagret på Lejonströmsbron är inte ett av dessa fall, säger Andreas Löwenhöök.
Varje reparation och avstängning skapar irritation hos många Skelleftebor.