Vagnen har stått på sin plats sedan 2006 när man började mäta kvävedioxid. Från 2011 mäts även partiklar och 2016 gjordes också koll av bensen.
Resultaten från 2016 har nu sammanställts och alla hamnar under miljökvalitetsnormen. Den är reglerad i lag och tvingande.
Snitt på tio år
- Men vi ska också klara ett snitt som gäller för flera år, och det har vi ännu inte gjort, säger bygg- och miljönämndens ordförande Evelina Fahlesson (S).
På grund av tidigare års sämre siffror så måste man nu fortsätta med mätningar i flera år till. Det handlar om att få ett godkänt medelvärde över en tioårsperiod.
– Det har varit tal om att flytta vagnen, men då blir det sämre jämförbarhet mellan åren, säger Ulla Bro, miljöinspektör.
Ligger kvar vid marken
Det som är haken i Skellefteå är främst kvävedioxid.
– Den blåser inte bort när det är kallt och vindstilla väder på vintrarna. Varmare luft lägger sig som ett lock och den förorenade luften blir kvar, det kallas inversion, säger Ulla Bro.
– De flesta städer längs Norrlandskusten har samma problem, tillägger hon.
Trafiken ökar
Tittar man på 2016 så klarades alltså miljökvalitetsnormen för kvävedioxid, partiklar och bensen. Detta trots att trafiken på Viktoriagatan bara ökar.
– Det har gjorts räkning av trafiken över Viktoriabron och den har ökat stadigt sedan 2012, säger Evelina Fahlesson.
Fler åtgärder väntar
Eftersom Skellefteå kommun också vill klara målen i ett program som heter Renare stadsluft är det beslutat om ett nytt åtgärdsprogram.
2010 gjordes det förra åtgärdsprogrammet och man satte upp mål till 2015. Eftersom alla mål inte uppfylldes ska man nu ta nya tag.
I det förra programmet fanns 24 åtgärder som var tänkta att minska den lokala biltrafiken och öka gång-, cykel-, och kollektivtrafik.
Vad kan i övrigt göras för att minska trafiken på Viktoriagatan?
– En flytt av E4 ut ur stan vore viktig, säger Ulla Bro.
– Bygget av Centrumbron skulle också vara viktig, då sprider man på fordonen mer, säger Evelina Fahlesson.