Totalt rapporterades 835 olyckor med personskada som följd inom kommunen under 2013. Dessa olyckor resulterade i att en person avled, 38 personer skadades svårt och att 865 personer fick lindriga skador.
– Förbättringspotential finns, det visar sig när vi jämför oss med andra jämförbara kommuner, säger Robert Nyman.
Skellefteå kommun har gjort en hel del insatser under 2014 för att få till förbättringar.
– Det handlar bland annat om att ploga och sanda bättre, både på cykel och gångvägar samt på utsatta delar i centrala stan, som exempelvis Kanalgatan och busstorget.
Fallolyckor och singelolyckor med cykel är de två vanligaste olyckstyperna och stod för 67 procent av olyckorna under 2013. Majoriteten av fallolyckorna inträffar på grund av halka eller is.
– Just därför prioriterar vi nu halkbekämpningen hårt, säger Robert Nyman.
Personer över 60 år är en utsatt åldersgrupp sett till skadegraden. Var tolfte person över 60 år som skadades i trafiken under 2013 fick svåra skador.
E 4 är den statliga väg där flest olyckor inträffat under 2013 och Kanalgatan är den kommunala väg som är mest olycksdrabbad. De mest olycksdrabbade korsningarna är där E 4 korsar Storgatan, Östra leden, Kanalgatan och Nygatan samt korsningen Bolidenvägen/Klockarbergsvägen.
Robert Nyman ser det inte som uteslutet att fler hastighetsbegräsningar kan komma inom en snar framtid. 30 gäller redan nu utanför skolor.
– Det är mycket troligt att det blir begränsningar i centrala stan, det behöver inte alltid handla om sänkning från 50 till 30, 40 kilometer i timmen är ju också ett alternativ.