Trafikverkets nationella plan för transporter är ute på remiss.
Som Norran tidigare berättat innehåller den två stora satsningar för kommunen: ombyggnad av E4 inom Skellefteå och Robertsfors kommuner, samt bygget av Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå.
Den omfattar 622 miljarder att användas åren 2018-2029.
En flytt av E4 ut ur Skellefteå centrum ingår inte i grundförslaget. Däremot skulle den rymmas om budgeten händelsevis skulle öka med tio procent till, står det.
Lyfta vägflytten
Tekniska nämnden föreslår att Skellefteå ska föra fram följande:
- Att flytt av E4 är viktigt med tanke på vilken barriär vägen är genom stan i dag, samt problemen med buller och dålig luft. Genom en flytt ökar möjligheterna till bostadsbyggande i nuvarande E4:s närhet.
- Att E4:s breddning och mötesseparering upp till Ljusvattnet är glädjande. Resten upp till Bureå är inte planerat på grund av osäkerhet om Norrbotniabanan. Den felande länken bör genomföras så snart det kan avsättas pengar.
- Att det är glädjande att Norrbotniabanan finns med i planen. Det påverkas dock att resten av järnvägen upp till Luleå bör göras efter 2029 eftersom det finns brister i kapaciteten för järnvägstransporter norrut.
Fler förslag
Det föreslås en gång- och cykelport under E4 vid Campus samt hållplats för norrgående bussar på E4. Det behövs för att Campus ska vara lättare att nå, men också för att cykelstråket längs Bockholmsvägen och Tubölegatan ska sitta ihop.
Det föreslås en ny norrgående ramp i trafikplatsen E4/Solbacken.
Det önskas bättre framkomlighet när man kör E4 söderut från Solbacken. Det behövs två körfält samt önskas busshållplatser.
Det föreslås att "västra länken" ska byggas förbi Skellefteå med en ny bro någonstans vid Mobacken.
Hamnen är för alla
Till sist önskas att den stora utbyggnad av Skellefteå hamn som planeras för 300 miljoner kronor borde finansieras av staten. Den ska underlätta transporterna för hela området, och inte bara Skellefteå kommun.
Förslaget går nu vidare till kommunstyrelsen som bestämmer hur önskelistan ska se ut.