Det framgår av förslaget till detaljplan för kvarteret Perseus som i går godkändes för granskning av bygg- och miljönämnden.
När även kommunstyrelsen givit sitt okay kommer planen att ställas ut för granskning. Då kan allmänheten ge sina synpunkter.
Hur kulturhuset ska se ut är väl känt, och detaljplanen görs nu så att det vinnande bidraget i arkitekttävlingen ska kunna byggas.
Buller och trafik är de största problemen, framgår det.
Gatan bullrar mest
När det gäller buller så kommer trafik från Kanalgatan att vara det största problemet. I synnerhet om Kanalgatan inte byggs om, utan fortsätter att vara en esplanad med fyra körfält. Då befaras bullret bli värre än det är i dag på grund av ökad trafik.
Om Kanalgatan däremot byggs om och får bara två körfält, som ligger på den södra gatan, kommer bullernivåerna att bli lägre mot kulturhuset.
När det gäller järnvägen så hade det räknats med tre spår för Norrbotniabanan. Men trafikverket vill att man planerar för fyra. Det innebär något mer buller, vilket nu ska utredas.
Fler bilar
Nästa stora problem är trafiken. Kulturhuset väntas leda till mer biltrafik, det har räknats på 800 fler fordon per dygn. Södra Järnvägsgatan, Skeppargatan, Stationsgatan och Kanalgatan väntas få mer trafik, både under byggandet och sedan.
För övrigt kan trafiken bli ännu värre längre fram i tiden, då det norr om Kanalgatan finns stora områden där det anses möjligt att förtäta och bygga högre hus.
Trädgårdsgatan planeras att vara bilfri, och därför behövs servitut så att berörda grannar ska kunna köra ut ändå.
Torggatan, den som går vid gamla posten, ska vara enkelriktad, och där väntas många angöra huset exempelvis taxi och annan hämtning/lämning.
2 000 besökare per dag
Hotellet får inget eget parkeringsgarage utan gäster måste parkera på andra platser.
150 personer väntas ha sin arbetsplats i byggnaden. Antalet besökare har beräknats till 2 000 personer per dygn, i snitt.
Det har talats om en tunnel under järnvägen där bussar kan köra till det blivande resecentret. På så vis ska inte bussar vara och trängas på gatorna.
Normerna för luft väntas inte överstigas. Men det påpekas att luftintagen inte bör ligga mot Kanalgatan.
Brandskyddet
Brandskyddet blir speciellt eftersom höghusdelen ligger en bit in på huset, och inte vid en yttersida. Räddningstjänstens korgbilar kan alltså inte nå upp till samma höjder som annars.
Det kommer att krävas en särskild räddningshiss och ett brandskyddsanpassat trapphus vilket arkitektfirman inte hade räknat med när de vann tävlingen. På så vis blir det mindre ytor kvar för hotellrum.
Om hotelldelen blir högre än 16 våningar blir det ännu större brandtekniska utmaningar, påpekas det.
Totalt får hotellet vara max 50 meter högt och det planeras för just 16 våningar.
Så sade grannarna
Planförslaget har varit på samråd när grannar och myndigheter kunde tycka till. Fastighetsbolag hade synpunkter kring utfarter och trafik. Det efterfrågas någon form av besiktning före byggstart så det går att bedöma om deras fastigheter skadas av byggandet.
Kommunens gatuavdelning ville ha avfasade hörn för bättre sikt i gatukorsningar, vilket dock inte genomförs. De krävde att personalens cyklar ska kunna parkeras inom fastigheten, vilket har ordnats.