Just precis när Norranbilen kom körande i korsningen Norrbölegatan-Vitbergsgatan inträffade Sebastians omkullkörning. Allt gick dock bra, på Norrans fråga om han är redo för match mot Linköping var svaret:
– Självklart.
När Norran inspekterade cykeln så hade Sebastian vinterdäck fram på cykeln och att cykla till ishallen dit han var på väg är ingen ovanlighet.
– Jag cyklar året runt, säger Sebastian.
Som en isbana
Rita Falk promenerade på Norrböleområdet på torsdagen och hon konstaterade att hon redan hunnit ramla tre gånger denna vinter.
– Vägarna är ju som en isbana och det är spårigt, konstaterade Rita.
Från de kommunanställda som bekämpar halkan så är konstaterandet att de mildra vintrarna fortsätter. Denna vinter har knappt snösvängen varit ute, det innebär dock inte att lastbilarna och traktorerna står sysslolösa.
– Nej, tvärtom. Att bekämpa halkan kräver mer pengar och insatser än vad ett riktigt snöoväder för med sig, säger Lars Pettersson, sektionschef.
Ska det saltas?
Just nu pågår en diskussion i kommunen om man ska öppna upp för saltning på vägarna och promenadstråken. Trafikverket saltar på de stora europavägarna och i många kommuner är det fritt fram för saltning i innerstäderna.
– Av bland annat miljöskäl undviker vi att salta. Men vi har tänkt att framöver pröva att salta på vissa provytor, det handlar om en gång- och cykelväg, säger Lars Pettersson.
Att halkbekämpa innebära ofta högre utgifter för kommunen än vad rejäla snöfall kostar. Åter igen kommer det denna vinter att handla om överskridande av budgeten.
– Men vi snålar absolut inte, sandningen pågår ständigt och jämnt. Och till våren stundar ett hårt jobb med att ta hand om all sand och grus som vi spridigt ut på vägarna, säger Lars Pettersson.
Jag är duktig på att använda broddar