De två första timmarna behöver man bara betala för en timme. Det föreslås gälla i röd och blå zon. Det innebär Skellefteå innerstad, ungefär från Balder i väster till Expolaris i öster.
– Tanken med denna rabatt är att gynna handeln och göra innerstan mera tillgänglig, sade tekniska nämndens ordförande Ola Burström när förslaget presenterades på torsdagen.
Flyttar bilen
Däremot försvinner det fysiska parkeringspasset, och blir bara kvar som digitalt pass. Där har haken varit att folk går och flyttar sin bil efter två timmar, och kan då rent teoretiskt stå kvar i innerstan en hel dag.
- Det gjorde att alla parkeringar kunde vara fulla och nya kunder som kom in till stan hittade ingen plats, sade Urban Pettersson, ordförande i Skellefteås handel.
Det blir några fördyringar när det gäller taxa för hel dag och månad. Annars blir grundtaxorna i stort sett oförändrade.
Hade idé om höjningar
Så var inte tongångarna när tekniska nämnden i början av året vände sig till kommunfullmäktige för att få höja taxorna. Då fanns en idé om att höja med två-tre kronor per timme nästan överallt.
– Men vi hade redan då börjat tänka om, och hade på känn att vi skulle ändra förslaget, säger Ola Burström.
– Vi har nu arbetat ihop med handeln för att komma med det här förslaget istället.
Tanken är nu att det ska klubbas av tekniska nämnden i april och sedan gå till kommunfullmäktige.
Det är lite oklart när de justerade taxorna kan gälla. Det är sagt första september men kan bli tidigare.
– Att det fysiska p-passet ska bort är en fullmäktigefråga, och det övriga i förslaget hänger ihop med p-passet, förklarar Ola Burström.
Klarar ekonomin?
Frågan är då om tekniska nämnden riskerar minskade intäkter. Det finns en regel om att parkeringsverksamheten ska gå jämt upp.
– Vi gick plus under 2016 så vi har vissa marginaler, säger Ola Burström. Vi kommer att förlora på att ge bort den andra timmen, men samtidigt försvinner missbruket av det fysiska p-passet. De som flyttade runt bilen måste nu börja betala, så där får vi in nya pengar.
– Vi höjer ju också heldagspriset, så totalt sett räknar vi med att ändringarna ger plus minus noll.
Vad händer då om intäkterna sjunker?
Då får nämnden börja diskutera höjningar av timtaxorna.
I tisdagens kommunfullmäktige fick nämnden ett nytt tak för timtaxan, det höjdes då från 15 till 20 kronor.
Så det finns alltså möjlighet att exempelvis höja taxan i innerstan, som tidigare har slagit i taket.
– Det får vi i så fall återkomma till om det finns behov, säger Ola Burström. Nu ska vi först se hur den här förändringen slår.
Har det då varit tal om gratis parkering i innerstan?
– Nej, det fungerar dåligt hos de som har sådana system, säger Anna Burén, ansvarig för parkeringsverksamheten.
– Då blir det för dålig cirkulation på bilarna, och nyinkomna i stan hittar ingen plats.
– Centrum ska inte blockeras av långtidsparkerare, tillägger Ola Burström.
– När folk kör runt och letar plats är det också dåligt för miljön, påpekar han.
Här är alla detaljerna
Tanken med de nya taxorna är att korttidsparering ska gynnas i innerstan. Därför höjs priset på dagskort.
Att stå en hel dag i parkeringshusen Brinken, Pantern och Arkaden höjs från 70 till 90 kronor. Månadskorten höjs från 600 till 800 kronor.
Att stå en hel dag i parkeringshuset Viktoria (mitt emot Expolaris) höjs från 60 till 70 kronor. Månadskortet höjs från 400 till 600 kronor.
En hel dag i parkeringshuset Ekorren fotsätter att kosta 60 kr, men månadskortet höjs från 400 till 600 kronor.
Månadskortet på Campus höjs från 500 till 600 kronor.
Några få timtaxor höjs också: På Norra Järnvägsgatan höjs den från två till tre kronor.
En parkering vid sidan av Campus som tidigare kostade fyra kronor timmen höjs till fem kronor.
På CK-parkeringen införs avgift även på kvällen och natten. Det görs för att parkeringen inte ska bli en nattparkering för boende, utan stå till buds för de som besöker innerstan. Taxan är då fem kronor per timme.
Utöver detta är alla timpriser oförändrade.
Erbjudandet om att timme två blir gratis (två för en) blir i zon röd och blå. Om man parkerar kortare tid än två timmar blir timpriset 10 kronor i röd zon och 8 timmar i blå zon.
Det digitala parkeringspasset som haft ett introduktionspris på 400 kronor ska kosta 500 kronor.
Det fysiska parkeringspasset, som kostat 600 kronor, försvinner. Det ska enligt förslaget sluta säljas 30 april.
Alla sålda fysiska pass gäller sin tid ut. 1 maj 2018 är de alltså slutligen utfasade.
Läs mer: Här är material från förmiddagens presskonferens.
Källa: Här är kommunens egen information.
Tidigare förslag: Här skrev vi om det förra förslaget.
.lemonwhale-embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width:100%; }.lemonwhale-embed-container iframe { position: absolute; top: 0; left:0; width: 100%; height: 100%; }