Det ska också sättas upp extra stora skyltar som varnar för skolbarn i den korsningen.
Detta har nu trafikverksamheten bestämt som följd av den oro som finns från föräldrar. Sedan tidigare hade samhällsbyggnad hårdnackat drivit att elever bara ska följa den "säkra" vägen, och då skulle de inte korsa Torsgatan på detta ställe.
- Men vi har hört att elever genar denna väg och gör därför anpassningar, säger trafikingenjör Jerry Näsström.
Hastighetssänkningen är tillfällig under tiden Guldskolan är igång. Nya trafikskyltar är beställda av leverantören, och det ska enligt Jerry Näsström dröja cirka två veckor innan de kommer upp.
Varning dröjde till 5 oktober
När det gäller "varning för barn"-skyltar intill skolan, så har de nu kommit upp. Flera föräldrar Norran pratat med har kritiserat att denna montering har dröjt så länge.
Att Guldskolan skulle starta var känt redan i våras. Inte bara för skolförvaltningen utan även för Samhällsbyggnad som då gjorde en utredning kring trafiksäkerhet.
Trots det fanns inga skyltar uppe vid skolan när den startade 22 augusti. Faktum är att beställningen av "varning för barn"-skyltarna gjordes först 5 september och de sattes upp en månad senare , den 5 oktober.
- Jag vet inte varför de skyltarna dröjde så länge. Frågan måste ha hamnat mellan stolarna, tror Jerry Näsström.
Läs också: Här är ytterligare en eftergift som beslutats. Den handlar om skolskjuts.
Frågan om trafiksäkerhet vid Guldskolan var uppe när tekniska nämnden hade möte i måndags. Orsaken var en skrivelse från en förälder, som anser att den säkra väg som barnen är hänvisade till inte är säker.
Bland annat handlar det om cykling i blandtrafik på Strågatan, samt korsningen Strågatan/Risbergsgatan.
Trafiken kollades
Samhällsbyggnad har varit ute och mätt trafikens intensitet och fart. Risbergsgatan kollades innan skolan hade flyttat (mitten av juni). Det vill säga att eventuell ökad trafik på grund av skjutsning inte kom med.
Strågatan kollades efter att skolan hade börjat, och hade då 777 bilar per dygn.
Medelhastigheten på Risbergsgatan var 29 km/tim och fyra procent av fordonen var tunga. Medelhastigheten på Strågatan var 28 km/tim och andelen tung trafik var två procent.
Båda gatorna anses vara lågtrafikerade.
Inga nya gupp
Angående tillfälliga fartgupp anses de inte bra, då de skulle försvinna vid plogning. Kostnaden för fasta gupp anses inte vara försvarbar eftersom det är låg trafikmängd och skolan är tillfällig. Dessutom finns trottoar.
Av detta skäl bestämde politikerna att förälderns skrivelse inte ska leda till några fler åtgärder. Det som ska genomföras blir alltså det som nämns i inledningen av denna artikel, och som trafikverksamheten redan hade bestämt.
Läs mer: Här är en av artiklarna där föräldrar framfört oro.