Facket tveksamt till om privatisering blir effektivare

”Det finns många frågetecken kring privatisering av fordonstvätten. Vi undrar om det verkligen blir en effektivisering”. Det säger fackliga ombudet på kommunen.

Här byggs busstvätten som blir en automattvätt. En buss i taget körs sakta igenom, tvätten kommer att ta några minuter. Hallen är 40 meter lång. Foto: Yvonne Rönngren.

Här byggs busstvätten som blir en automattvätt. En buss i taget körs sakta igenom, tvätten kommer att ta några minuter. Hallen är 40 meter lång. Foto: Yvonne Rönngren.

Foto: Foto: Yvonne Rönngren.

Samhälle och välfärd2017-10-31 13:54

Curt Lundberg är ordförande för Kommunals klubb på samhällsbyggnad. Han säger att facket är tveksamt.

– Arbetsgivaren hävdar att det blir effektivare om vi kör våra fordon hela arbetstiden och att de tvättas på kvällen av någon annan. Det kan möjligen stämma, men då måste vi få förtur när vi kommer med fordon som sedan ska repareras. Annars blir det väntetid för att få komma in i verkstaden.

Fordon det handlar om är lastmaskiner, lastbilar, grävmaskiner, sopbilar.

Bakgrund: Detta har hänt i konflikten kring upphandlingen.

– Vi har också frågetecken kring säkerheten. Inom Fabrikens grindar ska man bara få komma om man har rätt behörighet. Hur blir det då om den som driver tvätten vill ta emot privata kunder?

Curt Lundberg säger att facket motsätter sig avknoppningen om även personbilarna skulle tas över av det privata företaget.

– De används i hela kommunens verksamhet, men de stora antalet finns i hemtjänsten och används dygnet runt. De ska ha mycket service; inte bara tvätt utan även översyn av däck, alkolås och mycket annat.

– Det skulle absolut inte bli någon effektivisering att lägga deras tvätt på någon annan medan vi ska sköta servicen. Där har vi fått arbetsgivaren med oss, och personbilarna ska ligga kvar på vårt ansvar.

Räddar jobben

Curt Lundberg anser att de fyra tjänsterna på kommunala tvätten på Nyponet därmed är räddade.

– De har mycket jobb med personbilarna, där ligger tyngdpunkten i deras uppdrag.

Här byggs busstvätten som blir en automattvätt. En buss i taget körs sakta igenom, tvätten kommer att ta några minuter. Hallen är 40 meter lång. Foto: Yvonne Rönngren.
Här byggs busstvätten som blir en automattvätt. En buss i taget körs sakta igenom, tvätten kommer att ta några minuter. Hallen är 40 meter lång. Foto: Yvonne Rönngren.
Här byggs fordonstvätten, där fyra kommunala maskiner eller bilar kan tvättas samtidigt, i varsin station. Tvätten görs manuellt. Varje fordon har sitt "passerkort" och när det tvättas skickas räkningen till den berörda förvaltningen. Hallen är 40 meter lång. Foto: Yvonne Rönngren.
Här byggs fordonstvätten, där fyra kommunala maskiner eller bilar kan tvättas samtidigt, i varsin station. Tvätten görs manuellt. Varje fordon har sitt "passerkort" och när det tvättas skickas räkningen till den berörda förvaltningen. Hallen är 40 meter lång. Foto: Yvonne Rönngren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!