Få män gör som Kristofer – blir förskollärare

Kristofer Viklund sitter tillsammans med sina kurskompisar. Alla i klassen är tjejer, förutom Kristofer. Han utbildar sig till förskollärare. ”Ett självklart yrkesval för mig”.

Helt ensam kille. Idel tjejer bland kurskompisarna för Kristofer Viklund. Sofia Lindgren, Emma Stenlund, Malin Pettersson och Lina Larson skulle önska att fler gjorde som Kristofer, att utbilda sig till förskollärare. Foto: Annika Eriksson.

Helt ensam kille. Idel tjejer bland kurskompisarna för Kristofer Viklund. Sofia Lindgren, Emma Stenlund, Malin Pettersson och Lina Larson skulle önska att fler gjorde som Kristofer, att utbilda sig till förskollärare. Foto: Annika Eriksson.

Foto: Foto: Annika Eriksson.

Samhälle och välfärd2015-05-15 07:00

Kristofer sticker ut, han är enda killen som i dagsläget utbildar sig till förskollärare på Campus i Skellefteå. Just nu utbildas det 412 förskollärare i Västerbotten, 60 av dessa är män. 59 män utbildas till yrket i Umeå och bara en enda i Skellefteå.

– Jag har inget svar på varför det ut så, säger Kristofer som går fjärde terminen av totalt sju.

Kristofer har tidigare arbetat inom industrin, han bestämde sig för att byta yrke.

– Jag har själv egna barn och just nu utbildas både jag och min fru till förskollärare.

Kristofer gillar att vara tillsammans med barn.

– När vi fick egna barn bestämde jag för att utbilda mig, förskollärare är ju ett bristyrke, det känns tryggt och bra.

Varför han är enda killen som går utbildningen i Skellefteå har Kristofer svårt att hitta svar på.

– Det kan ju bero på att yrket inte har så hög status och att lönen inte är så hög. Det är ju av tradition ett kvinnodominerat yrke. Sedan kanske uppmärksammade pedofilskandaler gör att män väljer andra yrkesval.

Emma Stenlund är korskompis med Kristofer och hon säger att det vore bra om fler män valde yrkesbanan.

– Självklart, det är ju tråkigt att yrket är så kvinnodominerat.

Utanför Kvistens förskola på Anderstorp mötte Norran Olov Holmgren som just hämtat dottern Alva på förskolan.

– Jag jobbar själv som personlig assistent och skulle gärna jobba som förskollärare om jag hade rätt utbildning. Fler män behövs inom de klassiska kvinnodominerande yrkena, men lönen måste höjas för att locka fler män.

Olov Holmgren tillägger också att på Kvistens förskola finns det ju faktiskt manlig personal.

– Och det är toppenbra tycker dottern Alva.

När Norran tar klivet in på Kvistens förskola möter vi Stefan Lindkvist, han är en av fyra manliga förskollärare på Anderstorpsområdet.

– Min känsla är att färre män nu utbildas till yrket än då jag själv valde den här yrkesbanan.

Vad kan då kommunen göra för att få fler män att söka sig till förskolläraryrket? Stefan lyfter fram behovet av att höja yrkets status, att som arbetsgivare betala en högre lön.

Stefan Lindkvist trivs jättebra med jobbet och han känner att hans arbete uppskattat av både föräldrar, barn och kvinnliga personal.

– Så är det, jag har valt rätt yrke.

Helt ensam kille. Idel tjejer bland kurskompisarna för Kristofer Viklund. Sofia Lindgren, Emma Stenlund, Malin Pettersson och Lina Larson skulle önska att fler gjorde som Kristofer, att utbilda sig till förskollärare. Foto: Annika Eriksson.
Helt ensam kille. Idel tjejer bland kurskompisarna för Kristofer Viklund. Sofia Lindgren, Emma Stenlund, Malin Pettersson och Lina Larson skulle önska att fler gjorde som Kristofer, att utbilda sig till förskollärare. Foto: Annika Eriksson.

Tydlig läroplan

Förskolans läroplan är tydlig med att förskolelärarnas bemötande mot barnen inte ska betona vad som är manligt och kvinnligt, eftersom det är viktigt att betrakta barnen som individer. Läroplanen betonar även vikten av att bryta traditionella könsmönster och roller. Studier visar att synen på den manliga förskoleläraren ofta förknippas med att vara mer anpassande till utomhusaktiviteter såsom bollspel och att vara ute i naturen. Studien visar att manliga förskolelärarna har mer förväntningar på sig att utföra mer mansrelaterade sysslor. Intervjuer med de manliga förskollärarna visar att de kvinnliga pedagogerna och enhetscheferna förväntar sig att männen ska ta på sig vaktmästarrollen. Även om kvinnorna kan utföra samma arbetsuppgifter anser de kvinnliga pedagogerna och enhetscheferna att det är mer anpassat för männen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!