Detta klargjorde regionchefen vid Trafikverket, Arnold Vonkavaara, vid en pressträff på onsdagen. Han anser att en del missförstånd finns.
– I avsiktsförklaringen för trafikplanen så finns det med att kommunen har som ansvar bron och att statens ansvar är flytten av E 4. Om det blir ett nej innebär det att planerna för den nya E4:an måste omarbetas.
Däremot så säger Arnold Vonkavaara att ett nej inte stoppar planerna på E 4.
– Nej, men då måste vi göra en omstart med utredningen. Grundförutsättningarna har ju ändrats.
Med på pressträffen var kommunalrådet Lorents Burman och oppositionsrådet Håkan Lindh.
– I den fördjupade översiktsplanen var vi från kommunen och Trafikverket överens om vikten av en Centrumbro, säger Lorents Burman. Att det inte finns kopplingar mellan ny E 4 och Centrumbron stämmer inte.
Håkan Lindh, som representerar nej-sidan, var nöjd med Arnold Vonkavaaras genomgång.
– Om vår sida vinner måste vi givetvis räkna om de så kallade ingångsparametrarna. En ny E 4 är viktigast för oss och så ska vi satsa på kollektivtrafik och fler och bättre cykelvägar. Ny E 4-dragning står inte och faller med Centrumbron.
Den överenskommelse som finns mellan kommunen och Trafikverket sträcker sig fram till 2020. I den nationella transportplanen finns det inte med någon ny E 4-dragning.
– Planerna revideras 2018, då finns det förhoppningar att projektet kommer med, säger Arnold Vonkavaara.
Om det då är fattat beslut om att någon Centrumbro inte ska byggas, hur påverkar det då planerna på ny E 4.
– Ja vi måste ju utgå från helt andra förutsättningar, arbetet lär bli omfattande.
Arnold Vonkavaara sa också att det nu är upp till politikerna och Skellefteborna att säga sitt om bron.
– Helt klart är dock att Centrumbron har spelat en viktig roll i det arbete vi hittills har gjort från Trafikverkets sida.