Det var i somras Norran granskade taxisituationen vid flygplatsen. Den tilltagande konkurrensen bland chaufförer vid flygplatsen hade lett till en stökig situation med aggressiva säljmetoder, bråk om taxiparkeringar och irriterade resenärer.
Gräddfil försvinner
Det höjdes även röster om orättvisa taxiavtal, där flygplatsen anklagades för att gynna Skellefteå taxi, vars avtal gav bolaget ”företrädesrätt på taxiparkeringen motsvarande 30 fordon på den slinga som ligger närmast entrén.”
Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt, sa så här om situationen:
– Det flygplatsen borde tänka på är att passa sig så att de inte råkar stötta enskilda företagare. Om en företagare ges förmåner så kan det röra sig om en tjänstekoncession. En sådan ska upphandlas.
Nu vill flygplatsen skrota de tidigare avtalen och har tagit fram ett nytt förslag: Ett och samma avtal för samtliga taxibolag.
Läs mer: Chaufförer: ”Skellefteå Taxi ges en gräddfil till kunderna”
Läs mer: Förvirring kring taxiavtal – flygplatschefen backar om orättvisor
Skellefteå taxi ska enligt förslaget inte längre ges ”företrädesrätt” till platserna närmast entrén. Istället blir här en tydlig markering för lediga taxibilar.
– Vi hoppas också att det ska bli tydligare för resenärerna var lediga respektive bokade taxibilar står. Självklart vill vi att taxibolagen som verkar vid flyget ska vara nöjda, men i slutändan så ser vi framförallt till våra kunder, resenärerna, säger Robert Lindberg, flygplatschef.
Läs mer: Taxistök på Skellefteå Airport – arga resenärer och bråk i terminalen
Förutom att samtliga bolag nu erbjuds samma avtal, har flygplatsen valt att lägga till ett flertal paragrafer, framförallt kring ordningsregler. Den som bryter mot dessa regler riskerar avstängning under maximalt tolv månader. Bland annat får så kallad ”raggning” av kunder inne i terminalen eller vid gatusidan inte förekomma.
– Det kan ha varit lite luddigt tidigare, vi har tittat på hur andra flygplatser formulerat sig och förtydligat en del punkter, säger Robert Lindberg.
Hur har situationen varit på sistone?
– Jag har inte hört några klagomål, min upplevelse är att entreprenörerna sköter sig väldigt bra.
I avtalet förtydligas också att den som ”skäligen kan misstänkas för att ha uttalat hot eller utövat våld” omedelbart kan stängas av.
Har ni haft någon sådan situation?
– Vi har haft någon slags incident tidigare, men jag varken kan eller vill lämna några detaljer här, säger Robert Lindberg.
Taxibolagen som berörs av det nya avtalet har precis fått förslaget hem i brevlådan.
Robert Lindberg påpekar att det kan komma fler förändringar.
– Verksamheten vid flyget utvecklas snabbt, och vi jobbar konstant för att få hit fler flygbolag och fler resenärer. I det arbetet kan taxisituationen också komma att påverkas av förändringar. Det viktiga är att vi har en god stämning för alla, resenärer såväl som entreprenörer.
Vi hoppas att det ska bli tydligare för resenärerna var lediga respektive bokade taxibilar står.