Debatt i fullmäktige – varför är det så få män som jobbar i skolan?

"Jag erkänner, situationen är långt ifrån optimal". Så svarade Maria Marklund, barn- och grundskolenämndens ordförande, på frågan om hur könsfördelningen ser ut bland skolpersonalen.

Skoldebatt i fullmäktige. Hur ska fler män lockas till läraryrken, denna fråga diskuterades under förmiddagen i fullmäktige i Skellefteå.

Skoldebatt i fullmäktige. Hur ska fler män lockas till läraryrken, denna fråga diskuterades under förmiddagen i fullmäktige i Skellefteå.

Foto: Skoldebatt i fullmäktige. Hur ska fler män lockas till läraryrken, denna fråga diskuterades under förmiddagen i fullmäktige i Skellefteå.

Samhälle och välfärd2016-01-26 11:44

Svaret kom då kommunfullmäktige i Skellefteå under tisdagen diskuterade en interpellation från centerpartisten Håkan Andersson. Han konstatade att statistiken visar att ytterst få män söker sig till jobb inom skolan.

Bland förskollärarna och fritidspedagogerna i kommunen finns det få män, det rör sig om 3,6 procent. När det gäller specialpedagoger och speciallärare är också den kvinnliga dominansen närmast total.

Håkan Andersson ville i debatten veta vad kommunen gör för att locka fler män till yrken i skolan. Maria Marklund erkände att några direkt riktade insatser inte sker.

– Vi medverkar på mässor och försöker påverka universitet att de ska arbeta för att locka fler män till skolan. Men så mycket mer gör vi inte.

I debatten som följde poängterade talare att statusen för läraryrkena måste höjas och likaså lönen.

Skoldebatt i fullmäktige. Hur ska fler män lockas till läraryrken, denna fråga diskuterades under förmiddagen i fullmäktige i Skellefteå.
Skoldebatt i fullmäktige. Hur ska fler män lockas till läraryrken, denna fråga diskuterades under förmiddagen i fullmäktige i Skellefteå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!