Önskemålet var att busstationen ska vara igång vid skolstarten eftersom det då blir lättast att instruera nya elever.
– Det har varit lite tufft, men vi kommer att hinna, säger Jan Lindfors, arbetsledare på NCC.
Kurerna flyttas
Vid Norrans besök förbereds grunden för väntkurerna samt gjuts fundament för cykelställ.
Väntkurerna ska flyttas från befintliga busstationen. Flyttas ska också gatlyktorna med vidhängande hållplatssiffra.
Till sist monteras ljustavlorna som ska informera resande om vart bussarna går.
Redan klar står hela planen och fållorna med gula påkörningsskydd. Det ska även monteras grindar mellan varje fålla så att folk inte ska gena.
Kollade med buss
I slutet av juni togs en buss till platsen för provkörning.
– Fållorna fungerade fint och det var bra höjd på perrongerna. Däremot skrapade bussen i asfalten när den körde ut på Södra Järnvägsgatan, säger Jan Lindfors.
Det visade sig att gatan är för hög på mitten, så åtta centimeter ska kapas bort så den blir mera plan.
Gatan stängs av
– Det ska göras nästa vecka, och då stängs gatan av i fyra dagar, säger Jan Burlin på Skellefteå kommun, samhällsbyggnad.
Måndag 14 till torsdag 17 augusti ska det uppdraget göras.
-Gatan är i så pass dåligt skick så vi ska göra om den hela vägen till Lasarettsvägen, och asfaltera på nytt, säger Jan Burlin.
Oro för utfarten
När det gäller trafik så har busschaufförer framfört oro för att det ska ta lång tid att lämna stationen. Utfartsregeln gäller och alla på Södra Järnvägsgatan ska ha företräde, såväl bilar som gående och cyklister.
– Vi har önskat att få ett grönt stråk i trafikljusen vid Stationsgatan/Kanalgatan: Att man slipper mötande som kommer från Södra Stationsgatan, och har längre tid med grönt ljus. Då skulle väntetiderna där minska jämfört med i dag, säger Kristoffer Hedenström, trafikplanerare på Skellefteå Buss.
Hejda cyklister
Chaufförernas oro gäller också risken att köra på cyklister som har hög fart samtidigt som de kan vara svåra att se.
– Vi har önskat någon slags fartdämning på cykelbanan, helst en chikan, säger Kristoffer.
En chikan tvingar cyklisten att svänga och drar därför ner farten.
Ännu ett orosmoment är att Södra Järnvägsgatan kan full av köande bilar mot Lasarettsvägen i rusningstid, som är 16.15.
– Den här platsen var inte optimal, det har vi vetat. Men det fanns inget bättre ställe. Nu får vi helt enkelt se hur det går, säger Andreas Olofsson, vd på Skellefteå Buss.
Längre gångavstånd: Så här gick resonemanget.