Det här är Olle Lundqvist tredje bok om Boliden. Den första boken ”Malmletarna” gavs ut 2013 och ”Gruvorna” såg dagens ljus 2016.
– Med ”Förädlarna” har vi fått en heltäckande bild av vad Boliden sysslar med. Det har varit fantastiskt roligt att få göra detta och berätta historier om den här verksamheten som många har en ganska vag bild av, säger Olle Lundqvist.
Boken, som tryckts i 2000 exemplar, omfattar 392 sidor, ges ut av Boliden och till sin hjälp i arbetet har Olle Lundqvist haft ett kunnigt team. Det handlar då främst om Roger Sundqvist, som var platschef på Rönnskär i tolv år fram till 2013, Stig Larsson, som varit chef för ädelmetallverket, Sten-Arne Burman, Forum Museum Rönnskär, Ann Lundholm, informationschef och geologen Rolf Jonsson. För layouten står Gerd Boström.
– Den kommer senare också i en engelsk, norsk och finsk version, berättar Olle.
Förutom historisk research har Olle Lundqvist genomfört 110 intervjuer med medarbetare på de fem smältverket. Ett 40-tal av dessa porträtteras i det omfattande kapitlet ”Det är vi som är smältverken”.
– Här har Roger Sundqvist varit en viktig dörröppnare för mig eftersom han känner människorna på smältverken Bergsöe i Landskrona, Odda i Norge samt Kokkola och Harjavalta i Finland.
I boken lyfter Olle Lundqvist fram de viktigaste epokerna i smältverkens historia och när det gäller Rönnskär var en sådan när Ivar Kreuger 1929 köpte 90 procent av aktierna i Boliden.
– Han ville inte utveckla Rönnskär utan krama ur och sälja dyrt. Hans planer på att sexdubbla produktionen på fem år hade inte slutat väl så det bästa för Boliden var nog att han försvann ur bilden, säger Olle Lundqvist.
Smältverkens stora betydelse under andra världskriget berättas det också en hel del om i boken.
– För Rönnskär krävde kriget en kraftig omställning vilket, precis som bygget av linbanan mellan Kristineberg och Boliden, genomfördes imponerande snabbt, till exempel genom tillkomsten av blyugnen.
Även andra viktiga tekniska milstolpar lyfts fram i boken. Till exempel tillkomsten av fumingverket 1964.
– Det handlade om en världspremiär. Aldrig tidigare hade ett zinkfumingverk byggts i anslutning till ett kopparsmältverk, berättar Roger Sundqvist.
Exempel på andra milstolpar är enligt honom uppförandet av blykaldon 1976 och flashugnen 2000.
– Rönnskär + 200, som genomfördes 2002, när kopparproduktionen ökades från 130 000 ton till över 200 000 ton var också viktigt för utvecklingen av Rönnskär, säger Roger.
Sedan sticker även bygget av e-kaldoverket 2012, som resulterat i världens effektivaste återvinning av elektronik, ut.
– Våra konkurrenter skulle nog vilja göra det vi åstadkommer här, men de klarar inte av det, konstaterar Roger Sundqvist.
Något som slagit Olle Lundqvist när han skrivit boken är att både budgets och tidplaner hållits i alla stora projekt.
– Det beror till stor del på att vi alltid lagt ned mycket kraft på förprojekteringen så att det inte ska komma några överraskningar på slutet av ett projekt, förklarar Roger Sundqvist.
I boken tar Olle Lundqvist också bland annat upp de historiska miljöproblemen som förvandlats till stor miljömedvetenhet och ett starkt säkerhetstänk och den spännande tiden med Outokumpu-affären vid millennieskiftet.
– Då inriktades Outokumpus engagemang mot stålproduktion och det bäddade för en uppgörelse som för Bolidens del kom att likna fullbingo. Det är den största affären som Boliden någonsin gjort, avslutar Olle Lundqvist.