Politiker i LuleĂ„ skulle till UmeĂ„ – flög via Stockholm

Lulepolitikern Kenneth BackgÄrd valde att ta flyget via Stockholm nÀr han skulle delta i NorrtÄgs styrelsemöte i UmeÄ. Resan kostade nÀstan 6 000 kronor och slÀppte ut 300 kilo koldioxid, rapporterar Norrbottens Media.

Kenneth BackgÄrd, SjukvÄrdspartiet.

Kenneth BackgÄrd, SjukvÄrdspartiet.

Foto: Erik Holmstedt samt TT

LuleÄ/UmeÄ2019-03-14 13:43
Kenneth BackgÄrd, SjukvÄrdspartiet.
Kenneth BackgÄrd, SjukvÄrdspartiet.

Kenneth BackgĂ„rd, SjukvĂ„rdspartiet, och Anders Öberg, Socialdemokraterna, representerade Region Norrbotten vid NorrtĂ„gs styrelsemöte i UmeĂ„ den 7 december 2017. Öberg Ă„kte enligt egen utsago buss, medan BackgĂ„rd valde att flyga frĂ„n LuleĂ„ till UmeĂ„, med mellanlandning pĂ„ Arlanda.

– Det stĂ€mmer, för att hinna i tid, sĂ€ger Kenneth BackgĂ„rd.

Varför valde du flyget?

– Jag har en gĂ„ng tidigare Ă„kt till UmeĂ„ just med NorrtĂ„g och dĂ„ kom jag aldrig fram, utan fick ta bussen. SĂ„ för att vara sĂ€ker pĂ„ att verkligen komma fram, sĂ„ Ă€r det. Dessutom tidsvinsten.

Att Äka tÄg frÄn LuleÄ till UmeÄ tar ungefÀr 3 timmar och 45 minuter. Bussen tar drygt 4 timmar.

Norrbottens Media har inte kunnat ta del av BackgÄrds biljetter, utan endast fakturan frÄn resebyrÄn. DÀrmed vet vi inte hur lÄng tid hans resor tog.

Sökningar pĂ„ SAS och Norwegians webbsidor visar att den snabbaste resan pĂ„ rutten LuleÄ–Arlanda–UmeĂ„ tar 2 timmar och 45 minuter. Bytestiden pĂ„ 25 minuter Ă€r inrĂ€knad. Till det kommer transporter till och frĂ„n flygplatserna och vĂ€ntetider pĂ„ terminalerna.

BackgÄrd anser ÀndÄ att det finns en tidsvinst som motiverar resan.

– Jo, det blir det, och sĂ€kerheten att komma fram.

Hade BackgÄrd valt tÄg eller buss hade han kunnat fÄ en tur och retur-biljett för mindre Àn 500 kronor, eftersom han vid resetillfÀllet var 67 Är gammal och berÀttigad seniorrabatt. Flygresan, som Region Norrbotten betalade, kostade 5 744 kronor exklusive moms. En prislapp BackgÄrd tycker Àr rimlig.

– Man fĂ„r vĂ€rdesĂ€tta att komma fram ocksĂ„ ibland. Det har varit besvĂ€r med tĂ„gen av och till, sĂ„ det var rimligheten dĂ„.

Är inte bussen ett sĂ€kert alternativ för att komma fram?

– Ja, ibland Ă€r det det. Det Ă€r riktigt. Men i det hĂ€r fallet blev det det valet.

Flygresan LuleÄ–Stockholm–UmeĂ„ tur och retur slĂ€pper ut ungefĂ€r 300 kilo koldioxid per passagerare, enligt FN-organet Icao (Internationella civila luftfartsorganisationen). TĂ„g- och bussresor mellan LuleĂ„ och UmeĂ„ slĂ€pper ut ett fĂ„tal kilo. TĂ„gen gĂ„r pĂ„ en elektrifierad bana och bussarna lĂ€ngs Norrlandskusten tankas med biodrivmedel.

– Ska jag vara helt Ă€rlig har jag inte rĂ€knat pĂ„ det. Jag vet inte vad bussen slĂ€pper ut.

Men du Àr medveten om att flyget slÀpper ut mycket mer Àn bussen. Hur ser du pÄ det?

– Problemet Ă€r att nĂ€r vi bor i Norrbotten Ă€r vi vĂ€ldigt hĂ€nvisade till flyget. Det Ă€r faktiskt sĂ„.

Menar du att vi Àr hÀnvisade till flyg för att komma till UmeÄ?

– Nej, inte till UmeĂ„. Förut fanns faktiskt en direktlinje frĂ„n LuleĂ„ till UmeĂ„ och jag har varit med nĂ€r flera NorrtĂ„gsrepresentanter flugit med det flyget, men det upphörde ju.

I SjukvÄrdspartiets politiska överenskommelse med Moderaterna och Centerpartiet stÄr att partierna strÀvar efter att regionen ska vara klimatsmart och ekologiskt hÄllbar. Men det behöver inte betyda stopp för den hÀr typen av flygresor.

– Det vet jag inte. Jag tycker varje givet tillfĂ€lle ska vara avgörande. PĂ„ lĂ€ngre strĂ€ckor, typ Sundsvall och lĂ€nge, mĂ„ste man anvĂ€nda flyget och vid det hĂ€r tillfĂ€llet till UmeĂ„ var det det vettigaste valet just dĂ„.

Har du flugit den hÀr rutten fler gÄnger?

– Nej, det tror jag inte.

Ångrar du det?

– Det Ă€r ju gjort, jag kom fram och var dĂ€r i tid. Men skulle jag Ă„ka till UmeĂ„ igen skulle jag övervĂ€ga att ta NorrtĂ„g nu nĂ€r banan har förbĂ€ttrats. DĂ„ ökar sĂ€kerheten betydligt.

Jonas Andersson/Norrbottens Media

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om