Inlandsbanan kan bli vätgaspionjärer

Under Almedalsveckan arrangerade Inlandsbanan AB ett seminarium om hur man kan skapa en fossilfri godskorridor utan kontaktledning. Nu hoppas företagets vd Peter Ekholm att ett pilotprojekt kring vätgasdrivna tåg ska kunna genomföras på sträckan Mora-Gällivare.

– I Sverige vill Inlandsbanan bli en pionjär när det gäller denna form av fossilfri godstransport, säger Peter Ekholm.

– I Sverige vill Inlandsbanan bli en pionjär när det gäller denna form av fossilfri godstransport, säger Peter Ekholm.

Foto: Henrik Hedman

Östersund2019-08-01 11:30
undefined
– I Sverige vill Inlandsbanan bli en pionjär när det gäller denna form av fossilfri godstransport, säger Peter Ekholm.

– Vi har fått ett enormt gensvar för vårt initiativ i Almedalen. Aldrig hade vi trott att den här satsningen skulle vara så mitt i prick, säger Peter Ekholm.

Flera möten med olika intressenter som gillar tanken på ett pilotprojekt på Inlandsbanan har hållits i sommar.

– Och fler väntar under hösten, berättar Peter som tror att ett svenskt pilotprojekt inte är långt borta.

Han konstaterar att tekniken inte är något större problem och att ett konventionellt dieseldrivet tåg som idag trafikerar Inlandsbanan skulle kunna byggas om för att testas på den 110 mil långa sträckan mellan Mora och Gällivare.

undefined
Timmertransport på Inlandsbanan.

– Att elektrifiera banan skulle innebära en kraftig kostnad och det finns också en osäkerhet kring driftsäkerheten när man har sårbara kontaktledningar. Det behövs även en hel del underhålls- och reparationsarbeten på elanläggningen.

Inlandsbanans ledning har också farhågor kring att priset på biodrivmedel kommer att stiga i framtiden,

– Så vätgas kan vara lösningen på ”elefanten i rummet” som vi har att brottas med och som Trafikverket har att ta hänsyn till när de i år utreder Inlandsbanans framtida funktion i transportsystemet, menar Peter Ekholm.

Peter Ekholm tycker att det är dags för politikerna att få fart på diskussionen kring vätgasen.

– Det är alltför mycket prat och för lite verkstad. Det vill vi nu ändra på, säger Peter.

undefined
I Tyskland invigdes 2018 världens första vätgasdrivna bränslecellståg i linjetrafik som tillverkats av Alstom.

Han konstaterar att i Tyskland invigdes 2018 världens första vätgasdrivna bränslecellståg i linjetrafik som tillverkats av Alstom. De har konverterat befintliga passagerartåg från eldrift med kontaktledning till vätgas. Två vätgaståg kör nu regelbunden passagerartrafik i Elbe-Weser-järnvägsnätet i Niedersachsen.

I Storbritannien har man upprättat mål om att, innan år 2040, byta ut samtliga dieseldrivna tåg mot vätgas- och bränslecellsdrivna alternativ. I Japan genomför Nippon Railways forskningsavdelning RTRI sedan början av 00-talet tester med vätgasdrivna tåg som ska kunna användas på landsbygden där järnvägen inte är elektrifierad.

– I Sverige vill Inlandsbanan bli en pionjär när det gäller denna form av fossilfri godstransport.

Peter tror att utvecklingen när det gäller vätgas nu kommer att intensifieras.

– Både transport- och kraftindustrin letar efter nya lösningar när det gäller energilagring där vätgas har visat sig vara ett slagkraftigt alternativ, avslutar Peter Ekholm.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!