Förvaltningsrätten i Umeå har de senaste åren sett en tydlig ökning av antalet inkomna körkortsmål. År 2010 hade domstolen 81 ärenden, sedan har det märkts en kraftig ökning. 2015 fick domstolen in 139 ärenden, år 2014 hela 150 ärenden.
Många tar rättslig strid
När Norran går igenom flera av domarna under 2015 framgår det att det finns flera orsaker varför folk tar rättslig strid för körkortet, allt från fortkörningar till medicinska skäl.
Även Transportstyrelsens senaste siffror visar på en ökning av antalet återkallade körkort, både i Västerbotten och i övriga landet.
Under 2015 fattade Transportstyrelsen beslut om totalt 34 726 körkortsåterkallelser. Det är en ökning på 1,1 procentenheter jämfört med året innan då 34 352 körkort återkallades.
”Förseelser är en signal”
2015 beslutade Transportstyrelsen om totalt 1 088 körkortsåterkallelser i Västerbottens län vilket är en ökning med 2,3 procentenheter jämfört med året innan.
– Upprepade trafikförseelser är en signal om att man inte kan eller vill rätta sig efter de regler som gäller i trafiken, säger Åsa Bergqvist, enhetschef på Transportstyrelsens körkortsavdelning.
När Norran träffar trafikpolisgruppen i Skellefteå genomförs den här dagen en kontroll på Skelleftehamnsleden, väg 372.
”Närvaro ger signalen”
– Många tror att vårt huvudsyfte med att arbeta ute i trafiken är att ”sätta dit” fortkörare. Men det viktigaste med vår närvaro är att ge signalen till folk att hålla rätt hastighet och därigenom skapa en säkrare trafikmiljö. Det är inget självändamål att få tag i så många fortkörare som möjligt, säger Magnus Söderberg, gruppchef för trafikpolisen i Skellefteå.
Allt fler slåss i domstol för att få tillbaka körkortet, hur ser polisen på detta?
– Jag har förståelse för att ett indraget körkort påverkar exempelvis möjligheten att arbeta. Men man måste tänka till innan man sätter sig bakom ratten, hur man tänkt köra i trafiken, har man tänka hålla hastigheten eller köra 70 kilometer i timmen på en 30-väg? Gör man detta tar man en kalkylerad risk att åka fast.
Men finns verkligen risken att åka dit: på 1980-talet fanns det nästan 2 000 trafikpoliser – och idag är den siffran 430?
– Vi har märkt en tydlig inriktning där annat polisarbete har prioriterats jämfört med insatser i trafiken. Det får naturligtvis en effekt på antalet nykterhets- och fordonskontroller. Men vi försöker vara ute så mycket som möjligt och även stå på ”udda platser” där folk kanske inte förväntar sig att polisen ska befinna sig, påpekar Magnus Söderberg.
Vilka är dina bästa råd för att man ska få behålla sitt körkort?
– Det blir den klassiska men mycket viktiga tipsen: håll hastigheten, kör nykter, använd bilbältet, håll bra avstånd och anpassa bilkörningen till väglaget, svarar Magnus Söderberg.
Förarnas kamp i rätten: En har omhändertagits fem gånger för fylleri – en köpte mat till barnen