Han arbetar vid Statens haverikommission, SHK, och har varit utredningsledare i fallet med den helikopterolyckan som inträffade på förmiddagen den 23 augusti i fjol i Fällfors, fem mil norr om Skellefteå.
Fraktades till Stockholm
Helikoptervraket fraktades till SHK:s lokaler i Stockholm, där det gjorts en grundlig, teknisk undersökning.
En mängd andra utredningsåtgärder har vidtagits, bland annat intervjuer med föraren och passageraren, båda från Norrbotten, som befann sig i helikoptern.
”Inget tekniskt fel”
SHK har också kartlagt hur räddningsarbetet genomförts.
Utredningen visar enligt utredare Stefan Christensen att det inte var något tekniskt fel på helikoptern i samband med landningen i Fällfors.
Ett okontrollerat läge
Han påpekar:
– Vid landningen kom helikoptern av okänd anledning att hamna i ett okontrollerat läge och slog i marken. Helikoptern deformerades kraftigt och brand uppstod.
Allvarliga personskador
– De två som fanns ombord erhöll allvarliga skador men kunde själva lämna helikoptervraket. Såväl föraren som passageraren har minnesluckor gällande olyckan. Därför har det exakta händelseförloppet varit omöjligt att fastställa, fortsätter Christensen.
Den tekniska utredningen visar att helikoptern ”i alla delar var fullt fungerande” när den gick in för landning.
Manuella reglersystemet
Stefan Christensen beskriver i rapporten helikopterns manuella reglersystem för rotorvarvet .
– Ökas detta för sent vid landning finns risk att rotorns koningsvinkel ökar med försämrad lyftkraft och styrförmåga som följd, sammanfattar han.
”Han förlorade kontrollen”
”Olyckan orsakades av att föraren av okänd anledning förlorade kontrollen över helikoptern vid landningens slutskede”, avslutas rapporten.
Här kan du läsahaverikommissionens rapport i sin helhet.