Det handlar om annonser som dyker upp på sociala medier, eller när man öppnar sin mejlkorg. Där erbjuds man att fyllla i en enkät och som tack ska få köpa en värdefull vara för bara tio kronor.
Haken är dock att man ska uppge sitt kontokortsnummer.
– Sedan är man fast, konstaterar Erik Jonsson, chef på utredningsenheten vid Skellefteåpolisen.
- Man har nämligen tecknat ett abonnemang, som gör att det nu kommer att dras 300-400 kronor per månad från kontot, för någon slags tjänst som ingen behöver.
Erik Jonsson har noterat ett tiotal sådana här anmälningar på bara någon månad. Han minns inte vad den "lyxiga" varan brukar vara, förutom att skor av märket Converse ska ha förekommit.
– Men det är inte bara ungdomar som blivit lurade, utan folk i alla åldrar.
Har man blivit lurad kan man gå in på företagets hemsida. Är det ett svenskt bolag kan det funka att man avbokar sig för fortsatt prenumeration.
– Med utländska bolag är det svårare, säger Erik Jonsson.
Man kan också spärra sitt kontokort, och helt enkelt skaffa ett nytt.
– Man kan också kontakta sin bank, och höra om man kan få pengarna tillbaka när de dragits på det här otillbörliga sättet.
"Den lyxiga varan", då? Nej, den brukar man inte få alls.