Polistragedin i Fredrika: ”Bilkörning är bland det farligaste som vi gör”

Dödsolyckan med den 26-åriga polisen påverkar kollegorna på flera sätt. Förutom sorg och bestörtning hamnar yrkets risker i centrum. ”Bilkörning är bland det farligaste vi gör som polis”, säger Peter Enmark.

Olyckor, katastrofer2015-11-06 20:00

Han arbetar som tillförordnad gruppchef för utryckningsverksamheten vid polisen i Skellefteå.

Olyckan i torsdags i Fredrika, där en 26-årig polis från Örnsköldsvik dog och hennes 28-åriga kollega ådrog sig allvarliga men inte livshotande skador, har av naturliga skäl skakat om landets poliser.

Många har påverkats

Peter Enmark understryker det tragiska med händelsen, hur det drabbat anhöriga till den omkomna men även hur poliskåren i stort påverkats av dödsolyckan.

– Det är ju dessutom väldigt tidigt i utredningen kring orsakerna till att olyckan inträffade. Men visst innebär en sådan här tragisk händelserna att riskerna med polisyrket hamnar i centrum, och att just bilkörning är bland de farligaste av arbetsuppgifter som poliser dagligen utför.

Han påpekar den enskilde polisens behov att reflektera över det egna beteendet i de här situationerna med frågor som ”Kör jag för fort?” och ”Har jag motiv till detta?”.

Här blir kontakten med vakthavande befäl vid polisens länskommunikationscentral extra viktig utifrån hur de efterföljande insatserna kring en misstänkt person ska genomförs.

”Vara särskilt försiktiga”

– När vi arbetar ute i trafiken med att exempelvis få stopp på en person som misstänks för rattfylleri, finns det några ledord: ”föredömligt effektiva” och ”särskilt försiktiga”. Vi måste hela tiden vara beredda på att situationen förändras minut för minut.

– En viktig del i detta är yttre förhållanden; vädret, sikten, mörkret, halkan och andra vägförhållanden. Utifrån detta måste den enskilde polisens goda omdöme gälla med tanke på vad uppdraget handlar om, tillägger Peter Enmark.

Polisens tre goda råd

Han påpekar också kring allmänhetens möjlighet att hjälpa till vid en utryckning:

– Fortsätt hålla farten, håll ut mot vägens ytterkant – men begå inga trafikbrott. Det är tre goda råd om man hör och ser ett utryckningsfordon.

Här kan du läsa merom hur polisen ska arbeta i samband med att man följer efter fordon som ska stoppas.

Sedan 2011 har vi arbetat med att höja förarkompetensen hos polisen genom fort– och vidareutbildning, men det arbetet måste fortsätta.

Rikspolischefen: ”Sorg och förtvivlan”Dödlig polisolycka utreds
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!