Anders Lind, kommissarie vid trafiksektion 1, region Nord, har tagit fram statistik åt Norran på de trafikolyckor med personskador som inträffade i Skellefteå under året.
Obs!Statistiken som polisen har tillgång till gäller bara de olyckor som de har åkt ut på och där det har uppstått personskador. Totalt sett har det alltså kommit in fler olyckor än så.
Magnus Söderberg är tillförordnad gruppchef för trafikpolisen i Skellefteå.
– Det var ingen plats som utmärkte sig som man kan säga att där sker det flest olyckor. 126 olyckor bli ungefär en var tredje dag och det känns som ett ganska normalt år. Tidigare så var Östra leden en väg som ansågs rätt farlig, men jag tror att folk fick upp ögonen för det och sedan dess har det inte inträffat så många olyckor där, säger han.
På de här vägarna i Skellefteå kommun inträffade de flesta olyckorna under 2015
25: E 4: Kollar man noggrannare så ser man att 16 av dessa inträffade på E 4 söderut. Särskilt E 4 i området kring Bureå sticker ut, där inträffade 4 olyckor. I området vid Lövsele inträffade 3 olyckor. På E 4 vid södra infarten till Byske så inträffade en dödsolycka under 2015. Den berodde på sjukdomsfall.
13: Burträskvägen, länsväg 364:Här finns inga tydliga mönster, förutom att 2 av olyckorna inträffade väster om rondellen i korsningen med Tjärnvägen i Skellefteå.
7: Kanalgatan:3 av olyckorna inträffade i korsningarna Kanalgatan-Skeppargatan, men samtliga var lindriga olyckor.
6: Bolidenvägen:Olyckorna har skett på olika platser längs vägen, bland annat vid Klintforsliden, i korsningen vid Brännavägen och vid korsningen vid Tunnelvägen.
4: Torsgatan:Olyckorna har skett på olika platser, bland annat vid korsningen vid Svedjevägen och korsningen vid Morö Backevägen.
4: Östra leden: En av olyckorna skedde i korsningen med Krongatan och en annan i korsningen med Rosgatan.
3: Järnvägsleden, länsväg 372: Bland annat så skedde en av olyckorna i korsningen med Östra leden. Det var dödsolyckan där en ung kvinnlig cyklist krockade med en bil.
3:Nöppelbergsvägen:En av olyckorna inträffade vid korsningen vid Östra leden.
3: Länsväg 370:2 av olyckorna har inträffat 2–3 kilometer väst om Boliden.
Magnus Söderberg säger att trafikpolisen främst arbetar mot huvudvägnätet, alltså E 4, länsväg 372 (Järvägsleden) och länsväg 364 (Burträskvägen) samt riksväg 95 (Bolidenvägen).
– Vi är till exempel på väg upp med några fartkameror på 95:an. Det finns fundament och ström och de kommer att kopplas igång till våren, säger han.
Djupstudier på alla dödsolyckor
Under 2015 inträffade 6 dödsolyckor på olika håll i Skellefteå kommun (se faktaruta nedan för mer information).
– Om jag inte minns fel så brukar det inträffa omkring 5–10 dödsolyckor varje år. Det görs djupstudier tillsammans med Trafikverket på varje dödsolycka för att se om det finns något som påverkar vägmiljön som måste förändras. Men ofta beror det ju på den mänskliga faktorn. Folk kommer alltid att göra misstag, men vi har ju nollvisionen, så vi måste ju ändå se till så att miljön är förlåtande, säger Magnus Söderberg.
I fallet med den unga cyklisten som dog den 29 oktober så saknades reflexer och hjälm.
– Vi gör punktinsatser då vi åker ut och pratar med cyklister, säger Magnus Söderberg.
3 av dödsolyckorna var singelolyckor och berodde på sjukdomsfall enligt polisens statistik.