Norran i lördags: Lars Westermark, chef vid polisen i Skellefteå, sammanfattar insatserna kring problemen vid köpcentrat Vintergatan i Skellefteå (se även artikel här intill).
Pär Åhden är avdelningschef vid Skellefteå kommuns socialtjänst, individ och familjeomsorgen, och bland annat chef för kommunens fältassistenter.
– Det var fältarna som i höstas uppmärksammade problemen kring Vintergatan. En allvarlig sak var att unga personer knöt kontakter med personer med missbruksbakgrund. Dessutom uppstod problem inne på själva köpcentrat, sammanfattar Pär Åhden.
”Flera goda krafter”
Han vill lyfta fram att flera ”goda krafter” samarbetat kring händelserna på Vintergatan: polisen, olika delar inom socialtjänsten, elevhälsan, förebyggande rådet i Skellefteå, företagarna – alla har på olika sätt hjälpt till:
– Vår bild är att det lugnat ned sig betydligt jämfört med i höstas, och vi ser tydliga förbättringar för flera ungdomar och deras familjer. Men det finns också exempel där vi måste jobba ännu hårdare.
Ger beröm till fältarna
Pär Åhden vill framhålla de insatser som kommunens fältassistenter gjort:
– Ja, de har verkligen gjort en viktig och omfattande insats. De har lagt ned enormt med tid, kunskap och engagemang.
Finns oro inför sommaren
Pia Broman Lindberg, en av fältassistenterna:
– Samlingarna av ungdomar på Vintergatan och närområdet har minskat.
– Samtidigt finns en oro över vad som ska hända till våren och sommaren när nya mötesplatser ska skapas, tillägger hon.
Vi har startat utredningar, familjer har fått hjälp av Klara öppenvård, hembesök, kontakter med socialsekreterare och skolan.
Händelser på Vintergatan som slutat med åtalAnställda: ”Det är fortfarande problem”Polischefen om Vintergatan: ”100 har avvisats från platsen”