Dödsolyckan i somras: Påföljd tre års fängelse – expertvittnet godtogs

Det är första gången polisen tar experthjälp med datorsimulering kring en dödsolycka i Skellefteå. Tingsrätten godtar bevisningen – och föraren döms till tre års fängelse.

Olyckor, katastrofer2015-10-02 12:44

Förra veckan hölls rättegången mot den man om åtalats för grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik.

Något vittne till olyckan den 17 juli i Skelleftehamn fanns inte.

Polisen hade inför förhandlingen för första gången, när det gäller en dödsolycka i Skellefteå, tagit hjälp av ett datorsimuleringsprogram för att försöka fastställa fordonets hastighet då bilen började sladda.

Hela förundersökningen

Det skedde med hjälp av företaget Traffic Safety Research & Engineering.

Företrädare från företaget hade varit på olycksplatsen, gjort iakttagelser och mätningar, tittat på fordonet och tagit del av hela förundersökningen.

Därefter har denne, genom att i ett datorsimuleringsprogram använda sig av alla fakta, genomfört en olycksrekonstruktion och beräkningsanalys.

”Förlorade kontrollen”

”Föraren har i en kurva sladdat och förlorat kontrollen över bilen och efter ett längre sladdförlopp kört av vägen till höger och ner i diket. Bilen har därefter genomgått ett antal markislag, roteringar och volter för att till slut stanna ute på vägbanan igen”, står det i sammanfattningen.

Advokaten ifrågasatte

Och vidare:

”Analysen visar att bilen med stor sannolikhet har haft en hastighet av minst 180 km/tim då bilen börjat sladda.”

32-åringens advokat Erik von Ahn ifrågasatte datorsimuleringen, att det rimligen kan finnas felkällor som leder till ett inte tillförlitligt analysresultat.

Döms till tre års fängelse

Föraren har både under förundersökningen och vid rättegången förnekat att han begått de två grova brotten som han åtalats för.

På fredagen kom Skellefteå tingsrätt med domen. Föraren döms för bland annat grovt vållande till annans död, grov vårdslöshet i trafik och drograttfylleri.

Mannen döms till tre års fängelse för sammanlagt sex olika brott, där brotten vållande till annans död och vårdslöshet i trafik främst ger den långa påföljden.

Båda brotten är grova

Han ska också betala 142 000 kronor i skadestånd till Trafikförsäkringsföreningen.

Att de två första brotten bedöms som grova beror enligt tingsrätten på att man anser det bevisat att den körkortslöse föraren narkotikapåverkad kört bilen i minst 180 km/tim på 70-väg.

Ett vårdslöst framförande

Tingsrätten konstaterar att det ”vårdslösa framförandet av bilen” orsakat medpassagerarens död.

”Hans framförande av fordonet i nämnda höga fart har inneburit ett sådant allvarligt risktagande att hans vållande till passagerarens död utan tvekan är grovt”, påpekas vidare.

”Ingen anledning betvivla”

Om den datorsimulering som åklagaren presenterade gör domstolen följande bedömning:

”Sammantaget finner tingsrätten inte att det finns anledning att betvivla att det kunnat göras en tillförlitlig bedömning av fordonets hastighet. Beräkningen är på flera sätt konservativ. Det är således utrett att bilen framfördes i minst 180 km/tim".

Troligen till hovrätten

Eftersom mannen döms mot sitt nekande till ett långt fängelsestraff är det högst troligt att domen kommer att överklagas till hovrätten i Umeå.

Plötsligt tar han av sig bältet och är på väg att ska hoppa ut ur bilen. Och jag får panik, tar tag i honom och ställer mig på bromsen. Det är då jag förlorar kontrollen över bilen och vi åker ner i diket.

Expert om dödsolycka: Så fort körde föraren när bilen voltade i Skelleftehamn

Dödsolyckan

Det 17 juli inträffade singelolyckan i Skelleftehamn. Den 32-årige bilföraren klämdes fast, passageraren som hamnade utanför bilen avled till följd av de skador som han ådrog sig.

Den 16 september åtalades föraren för sex brott varav fem har koppling till olyckan, främst grovt vållande till annans död och grov vårdslöshet i trafik samt drograttfylleri.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!