Bland annat så överskred företaget vid 12 tillfällen den dagliga körtiden. Även när körtiden hade förlängts en timme så överskreds den. Chaufförerna överskred också vid 14 tillfällen den tid man får köra innan godkänd rast eller vila, 4,5 timmar.
Vid 12 tillfällen så tog man inte tillräcklig dygnsvila (mindre än 11 timmar). I övrigt så hade företaget 97 överträdelser. En del gällde bland annat att man inte hade iakttagit reglerna om att bevara, överlämna och uppvisa diagramblad för behörig kontrolltjänsteman.
I ett yttrande uppgav företaget bland annat att flera äldre fordon med analoga färdskrivare hade använts i samband med överträdelserna och att det är svårt att regelbundet kolla dessa då fordonen går med flera olika förare under längre perioder. Transportstyrelsen kollade emellertid upp saken och fann att de äldre fordonen i själva verket användes i minoriteten av överträdelserna.
”Håll chaufförerna ansvariga”
Företaget menar också att de påpekat överträdelserna för de berörda chaufförerna, därmed har uppfyllt sitt ansvar och att det därför är chaufförerna som ska hållas ansvariga.
”Vi anser att de åtgärder ni vidtagit visserligen framgår som relevanta men har uppenbarligen inte varit tillräckliga för att förhindra de nu aktuella överträdelserna. Ni har inte med tillräcklig dokumentation visat hur kontroll och uppföljning har skett på det sätt som ni beskrivit. Ni har inte heller med närmare detaljer beskrivit eller skickat in något underlag gällande eventuella utbildnings- och informationsinsatser”, skriver Transportstyrelsen i sitt yttrande.
Företaget påförs därmed sanktionsavgiften på 200 000 kronor. ”Transportstyrelsen kan efter en helhetsbedömning av underlaget konstatera att ni inte visat att ni på ett seriöst och ändamålsenligt sätt gjort vad som ankommit på er för att hindra överträdelser av gällande bestämmelser om kör- och vilotider”, skriver myndigheten.