Det var förra tisdagen som Volkswagen erkände att de manipulerat avgastester i USA. Tysklands transportminister Alexander Dobrindt sade sedan under torsdagen att manipuleringen av bilar inte bara ägt rum i USA utan även i Europa.
Skellefteå kommun har ett ramavtal med Skellefteå Bil, som säljer Volkswagenbilar, som sträcker sig till våren 2016 med option om två år till.
André Söderlund, uppköpschef vid Skellefteå kommun, vet inte om någon av kommunens bilar är utrustad med mjukvaran och i så fall hur många.
– Det har vi ingen uppfattning om än. Vi har uppmärksammat problemen och vi har ett möte med Skellefteå Bil i morgon, tisdag, för att se hur det här påverkar vårt avtal med dem. Inledningsvis bedömer vi att det inte ska göra det, säger André Söderlund.
Han berättar att när det handlar om miljökraven på kommunens bilar så gäller ”Euro 5”.
– Frågan är nu om bilarna som vi köpt uppfyller de kraven. Om inte, så stämmer ju leveranserna inte överens med de krav vi haft. Om det är så, så får vi ta ställning till hur vi går vidare i ärendet, säger André Söderlund.
Christopher Lundström, vd för Skellefteå Bil person- och transportbilar, säger att de bilar som företaget säljer idag inte berörs av det som uppdagats.
– Nej, de Euro 6-dieselmotorer som säljs idag påverkas inte.
Hur många bilar har ni sålt som påverkas av det här?
– Det vet vi inte. Vi kan inte specificera vilka årsmodeller som berörs. Det kan vara så att vi aldrig har sålt en bil som berörs.
Har det varit många reaktioner kring det här bland era kunder?
– Nej, väldigt lite. Det kan ha att göra med att Volkswagen har varit väldigt tydliga och bett om ursäkt för att man gjort fel.