Vården: Var femte får vänta på svar

Den som ringer till sin hälsocentral ska få svar samma dag. Det säger den nationella vårdgarantin. Men hur det faktiskt ser ut varierar. På vissa håll är det svårt att komma fram.

Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

Foto: Anders Wiklund/Scanpix.

Foto: Foto: Jessica Dhyr

Not Found2014-11-15 06:00

”Med den bemanning vi har räcker inte våra resurser till detta om vi samtidigt ska ha en mottagning som patienterna får komma till!”

Så skriver en distriktssköterska vid en av länets hälsocentraler till landstingsrådet Karin Lundström (S) i ett mejl.

Hon undrar om inte tanken är att målen ”ska vara nåbara” och vill veta hur politikerna ser på detta.

Men vårdgarantin, som bestämmer hur långa väntetiderna får vara, är inte endast mål. Den är sedan 2010 en del av hälso- och sjukvårdslagen. När det gäller kontakt med primärvården, framför allt hälsocentralerna, så säger lagen att du har rätt till ett svar samma dag.

Var femte får inte svar

Förra året var den genomsnittliga svarsfrekvensen vid Västerbottens hälsocentraler 83,9 procent. Årets snitt, till och med oktober, är 82,2 procent. Det vill säga nästan var femte samtal får vänta på svar.

Men det är stora skillnader mellan hälsocentralerna. På vissa orter får nästan alla svar direkt. I exempelvis Norsjö är siffran 99,7 procent. Hög svarsfrekvens har även Jörn, Erikslid och Lövånger.

Sämre ser det ut i Skelleftehamn, där siffran ligger på drygt 58 procent. Eller i Robertsfors, där 61 procent får svar samma dag.

Marina Bokvist, verksamhetschef vid Skelleftehamn och Bureå hälsocentral, ser flera förklaringar till att det kravet är svårt att uppfylla. Bland annat ett högt patientryck. Men framförallt färre distriktssköterskor efter skatteväxlingen, då kommunen tog över hemsjukvården.

– Det slog hårt mot oss, vi förlorade flera tjänster. Och även om vissa arbetsuppgifter försvunnit, så har primärvården de senaste åren fått många nya uppgifter, inte minst administrativa, sådant som har med registrering att göra.

Hon berättar att samtliga gör sitt allra bästa.

– Vi har ju absolut inte gett upp, vi arbetar hårt på att nå upp till målen för tillgänglighet. Det ser vi som jätteviktigt. Och personalen är fantastiskt, det är verkligen ingen som sitter och rullar tummarna. Men det här är som du förstår ett arbetsmiljöproblem.

Är ni underbemannade?

– Ja, för att klara uppdraget vi har och för att göra ett bra jobb.

Hur mår din personal?

– Vi har sjukskrivningar som beror på den tuffa arbetsbelastningen, säger Marina Bokvist.

För 2014 har landstinget börjat mäta statistiken på ett nytt sätt, genom att särskilja unika samtal. Det vill säga om en person ringer fler gånger, räknas det som ett samtal.

Det ger bättre siffror. Då hamnar snittet på knappt 92 procent för samtliga hälsocentraler. Skelleftehamn hamnar på 74 procent.

Här kan du läsa mer om Mina vårdkontakter.

Och här hittar du mer information om väntetider i vården. 

Foto: Anders Wiklund/Scanpix.
Foto: Anders Wiklund/Scanpix.
”Arbetar hårt på att förbättra detta”Landstingsråd: ”Mycket fungerar ändå bra”Så ofta svarar din hälsocentral i telefonen

Besvarade samtal i procent.

2014            2013

Anderstorp               78,1            83,12

Boliden                      98,7            99,02

Bureå                        (saknas)(saknas)

Burträsk                      84,9          89,83

Byske                           77,5           74,61

Erikslid                       92,9           92,19

Heimdal                      89,1          86,77

Jörn                              94,2          95,08

Kåge/

Morö Backe                69,8           64,57

Lövånger                      92,3          90,93

Skelleftehamn             58,1          77,33

Malå                               91,6     (saknas)

Norsjö                            99,7      98,3

Robertsfors                    61          78,44

Sorsele                             90,4   (saknas)

Den nationella vårdgarantin. Väntetider:

Samma dag som man söker hjälp för ett hälsoproblem ska man få kontakt med primärvården (hälsocentralerna.)

Bedömer vårdpersonal att man behöver träffa en läkare ska man få en tid till detta inom högst sju dagar.

Om man får en remiss till den planerade specialiserade vården ska man få en tid för besök inom 90 dagar. Det gäller även om man sökt vård utan remiss.

Efter beslut om behandling, exempelvis operation, ska man få en tid till detta inom 90 dagar.

Vårdgarantin gäller inte:

Om man tackar nej till ett erbjudande om vård hos en annan vårdenhet (om man senare ändrar sig kan man tacka ja till erbjudandet)

Om man av medicinska skäl bör vänta längre än garantins tidsgränser

Medicinsk service såsom laboratorie- och röntgenundersökning
.

Utredningar och undersökningar
.

Hhjälpmedelsförsörjning med undantag av utprovning av hörapparater
, samt återbesök.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om