Utvecklingen i inlandet ökar trycket på Arvidsjaurs flygplats

Kön till säkerhetskontrollen ringlar ut till entrén. Ute på plattan står fem stora plan. Ytterligare ett ska precis landa. Omkring 1 000 resenärer besöker flygplatsen denna dag. En vanlig fredag på Arvidsjaurs flygplats.

Flygledare. ”Måndagar och fredagar är det fullt upp. Banutbyggnaden som gjordes för några år sedan gav förutsättningar så vi kan ta emot även större plan som flyger hit. Det är väldigt intensivt de här timmarna”, säger flygledare Fredrik Hamreby.

Flygledare. ”Måndagar och fredagar är det fullt upp. Banutbyggnaden som gjordes för några år sedan gav förutsättningar så vi kan ta emot även större plan som flyger hit. Det är väldigt intensivt de här timmarna”, säger flygledare Fredrik Hamreby.

Foto: Flygledare. ”Måndagar och fredagar är det fullt upp. Banutbyggnaden som gjordes för några år sedan gav förutsättningar så vi kan ta emot även större plan som flyger hit. Det är väldigt intensivt de här timmarna”, säger flygledare Fredrik Hamreby.

Not Found2017-02-13 15:00

Glesbygden håller på att dö ut. Det finns dem som påstår det, men finns ett fragment av den tanken kan den snabbt raseras genom att besöka inlandsflygplatsen i Arvidsjaur. Kom dit en tisdag och tanken får kraft. Kom dit en fredag och få motsatsen bevisad.

Utanför flygplatsen är den nyutbyggda parkeringen till vänster full av bilar. Till höger står sju stora bussar. Hotell Laponia, BMW Driving Experience och Testfahrzeug Kein Fahrgastbetrieb står det på några av dem. De vittnar om den ruljans som pågår i området. Biltestverksamheterna har ynglat av sig och det som växer mest idag är event.

– Tjintokk i Slagnäs har byggt ut vilket bidrar, men sedan är det också eventverksamheter som utökar turismen. Det är fantastiskt. De senaste två åren känns det som att chartertrafiken bara ökar och ökar hela tiden, säger Ralf Lundberg, flygplatschef. 

Med sedan 1990

Han har varit med sedan flygplatsen öppnades 22 september 1990. Då var de sex anställda.

– Den första flygningen skedde den 24 oktober, till Umeå, med 14 säten. Det var en kall morgon och vi hade problem med tankmaskinen, den gick inte att starta så vi fick tanka planet med jeepdunkar, minns han.

Idag är det närmare 30 personer som jobbar på flygplatsen under dess intensiva timmar. Antalet resenärer för dagen är 1 000. Under januari var det totalt 11 800 resenärer. Det vill säga som om nästan alla invånare i kommunen hade tagit sig en flygtur till Stockholm och tillbaka.

Utveckling

Trycket måndagar och fredagar är stort, men övrig tid finns fortfarande utrymme för utveckling.

– Vi har utbildat egna gränskontrollanter till exempel, så det är en tjänst polisen köper från oss när det kommer in privatjet från andra länder, vilket händer då och då. Det är mindre plan så förstås mindre pengar, men viktiga pengar till testnäringen. Det är svårt att säga nej exempelvis om en vd till någon av de stora bilmärkena flygs in, säger Lundberg.

Ute på plattan står fem stora plan. Är de någorlunda fulla med passagerare innebär det cirka 40 000 kronor i intäkter till flygplatsen, per plan. Omkring tio plan på en av högtrycksdagarna är inget ovanligt.

– Vi rymmer bara fem åt gången på plattan, så det är viktigt att tiderna hålls, säger Lundberg.

En vilsen resenär kommer och frågar vilket plan han egentligen ska åka med. Med avgångar till München, Stuttgart, Hannover, Birmingham och Stockholm vill han inte så gärna kliva på fel.

Militära plan

Fredrik Hamreby jobbar som flygledare sedan 2002, först under luftfartsverket men sedan 2012 under eget ansvar.

– Man glömmer bort att det är inte bara charter. Vi har en hel del militära plan som åker hit för stora vinterövningar, säger han.

Att flygplatsen har egen flygledare är även det unikt.

– Det finns tre organisationer i Sverige som tillhandahåller flygledare: Luftfartsverket, ACR och Arvidsjaurs flygplats. Om vi skulle köpa tjänsten så skulle den kosta minst fyra miljoner och förmodligen skulle vi ändå behöva en person på plats. Sedan mitten av januari är vi även godkända för att utbilda flygledare här, säger Lundberg.

Hur ser framtiden ut?

– Problemet är väl hur mycket orkar vi utveckla? Jag tror det fortfarande finns mycket kvar, men hur mycket orkar kommunen med? Inför framtiden så behöver vi i kommunen tänka på vad vi egentligen ska leva av? Det som ökar är just biltest och besöksnäring, och för båda är bra kommunikationer en nödvändighet.

Malin Johansson/NN

Malin Johansson

December till mars är charterturismen i full gång. ”Det är verkligen jättekul! Vill man hålla på med utveckling är det här helt rätt plats”, säger Anne Åberg, som arbetat med utveckling av flygplatsen sedan april förra året. Här med flygplatschef Ralf Lundberg.
December till mars är charterturismen i full gång. ”Det är verkligen jättekul! Vill man hålla på med utveckling är det här helt rätt plats”, säger Anne Åberg, som arbetat med utveckling av flygplatsen sedan april förra året. Här med flygplatschef Ralf Lundberg.
Högsäsong. Så här ser det ut på Arvidsjaur flygplats måndagar och fredagar. Mäktigt! ”Unikt för oss jämfört med andra små flygplatser i inlandet är ju just chartertrafiken ut i Europa”, säger Ralf Lundberg.
Högsäsong. Så här ser det ut på Arvidsjaur flygplats måndagar och fredagar. Mäktigt! ”Unikt för oss jämfört med andra små flygplatser i inlandet är ju just chartertrafiken ut i Europa”, säger Ralf Lundberg.
I ankomsthallen är det lugnt för stunden, men personal från de olika företagen som finns representerade är på plats för att möta sina gäster.
I ankomsthallen är det lugnt för stunden, men personal från de olika företagen som finns representerade är på plats för att möta sina gäster.
Många berörs. Den ökande turismen ger möjligheter till många. Ett steg i ledet är även bussbolagen.
Många berörs. Den ökande turismen ger möjligheter till många. Ett steg i ledet är även bussbolagen.
Flygledare. ”Måndagar och fredagar är det fullt upp. Banutbyggnaden som gjordes för några år sedan gav förutsättningar så vi kan ta emot även större plan som flyger hit. Det är väldigt intensivt de här timmarna”, säger flygledare Fredrik Hamreby.
Flygledare. ”Måndagar och fredagar är det fullt upp. Banutbyggnaden som gjordes för några år sedan gav förutsättningar så vi kan ta emot även större plan som flyger hit. Det är väldigt intensivt de här timmarna”, säger flygledare Fredrik Hamreby.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om