Det rapporterar Västerbottens-Kuriren.
Mannen arbetar på en bensinmack i Umeåregionen. Sedan 2015 driver han en privat blogg där han bland annat ägnar sig åt att hänga ut kunder som besöker macken.
Mannen skriver nedsättande kommentarer, ibland med tillhörande bilder, som han sedan publicerar på sin blogg. I slutet av januari i år postar mannen till exempel ett inlägg tillsammans med en bild på en kund och skriver följande:
”Varor överallt och nån jävla gubbjävel som vandrar omkring i butiken och låtsas vara intresserad”,skriver mannen i inlägget och fortsätter:
”Gå för helvete bara härifrån gubbjävel. Jag ska inte anmäla dig för toalettsnatteri. Jag har annat att göra än att stå här och vänta på att du ändå inte ska köpa ett skit”.
I ett annat inläggfrån januari skriver mannen om en kund på följande sätt med tillhörande bild på kunden:
”Han är en sån där jävla typ som tycker sig vara lite bättre än andra. Har lust att kasta en dunk spolarvätska i nacken på honom när han går iväg. Rövhål!”
De flesta bilder på kunderna som kommenteras nedlåtande är inte tagna direkt framifrån, utan från sidan eller bakifrån.
I ett inlägg utan bilder från 2016 skriver mannen även följande om kunder som besökt butiken:
”Sen är det jävligt roligt med de här kunderna som kommer från en så kallad ”icke skidåkande nation. När de jävlar i mig inte fattar ett skit av det man säger. De vill fan inte förstå”.
Efter att VK försöktkomma i kontakt med mannen via telefon och mejl under måndagen har han raderat samtliga inlägg på sin blogg. Till slut svarar mannen i telefon när han precis börjat sitt arbetspass på bensinmacken under tisdagen.
– 90 procent är svammel. Kunder som varit med i de inläggen har varit två procent sanning. Resten är tillspetsat. Det har inte handlat om specifika kunder på det sättet.
Hur tänker du kring att kunderna kan känna sig kränkta om de skulle få se vad du skrivit om dem?
– Näe jag vet inte. Det är ju mina personliga åsikter och så vitt jag vet har jag väl rätt att ha sådana.
Vet din arbetsgivare om att du har gjort detta?
– Jajjemen.
Det är okej för dem att du gör detta alltså?
– Jag har lagt ner den eller hur? Jag har slutat. Det var ett tag sedan jag överhuvudtaget nämnde något om vilket ställe det är jag jobbar på.
Kommer du fortsätta skriva om och lägga ut bilder på kunder i din blogg framöver?
– Nej.
Den ansvarige chefen för den aktuella butiken menar att det är svårt att ha koll på vad varje enskild medarbetare gör på sin fritid.
– Jag har tidigare inte fått kännedom om att kunder beskrivits på dylika sätt, och har därför inte haft anledning av att se över våra interna rutiner.
Hur tänker du kring att den anställde gjort detta?
– Den anställde har eget ansvar och skyldigheter. Han har vad jag kan bedöma inte brutit mot svensk lag. Jag som butiksägare tycker dock inte att detta är okej.
Vad har du att säga till de kunder som blivit uthängda på det här sättet?
– Som butiksägare vill jag be om ursäkt och igen upprepa att det inte är okej. Man skall känna sig välkommen hos oss och aldrig känna att man riskerar bli uthängd, säger chefen och tillägger att han kommer ta upp frågan på nästa personalmöte där de ska diskutera deras gemensamma värdegrund.
Från företaget som äger bensinmacken beklagar man mannens agerande
– Det är aldrig acceptabelt att lägga ut bilder på kunder med kränkande kommentarer. Det bryter mot lagen och är inte heller förenligt med medlemsavtalen mellan handlare och oss, säger vd:n på företaget.
Nils Jonsson/Västerbottens-Kuriren