Sedan några år tillbaka finns det inte längre något sandupplag i Malå. I stället måste chaufförerna köra de dryga fem milen till Svevias station i Norsjö och hämta sand innan de kan återvända och påbörja sitt uppdrag.
Till saken hör också att det finns flera prioriterade vägar inom Malå kommun och att sandbilarna inte kan vara överallt samtidigt.
– Det har tyvärr blivit en klar försämring, säger en bekymrad åkare.
Han konstaterar att mycket hinner hända på en och en halv timme och att det är ofta som timmerbilar och flisbilar tvingas vänta på att vägarna ska sandas. De milda vintrarna som kräver allt mer halkbekämpning gör inte saken bättre:
– Det är en fråga om trafiksäkerhet. De är duktiga på att prata om nollvisionen men i det här fallet verkar det inte väga lika tungt.
”Det är bedrövligt”
Han upplever också att åkarkollegor från andra håll undrar varför sandningen tar längre tid i Malå än på andra ställen.
– Det är entreprenörerna som får skulden, men som entreprenör kan man inte fara ut förrän man får en beställning. Och när det blir halkigt tar det tid då sanden finns så långt bort.
En annan chaufför som Norran pratar med ger samma bild av läget. Han berättar att han ganska nyligen var med om en händelse där en personbil inte hann stanna i en korsning i blixthalkan.
Det blev en sammanstötning, men kunde ha slutat betydligt värre.
– Jag tycker att det är bedrövligt. Det tar för lång tid innan man kommer sig ut och sandar. Det hinner i regel hända något innan det blir åtgärdat och så ska det inte vara, säger han.
”Måna att folk hör av sig”
Malå ingår i driftområde Norsjö och där är det Svevia som sköter vägarna. Platschef Rickard Nilsson säger att han kan förstå att det sticker i ögonen att det inte finns något sandupplag i Malå, men att Svevia följt de krav som Trafikverket ställt i kontraktet.
– De ställde bara som krav att det skulle finnas sand på ett ställe inom driftområdet. Då det inte finns någon täkt i Malå, utan bara i Norsjö, blev valet att ha upplaget där. Vi klarar ändå de tidskrav som Trafikverket ställer, säger han.
Charlotta Wikman, projektledare underhåll väg på Trafikverket, uppger också att Svevia hittills har klarat sitt uppdrag enligt avtalet. Nu i höst har det kommit in två samtal som gällt sandningen i Malå.
– Samtidigt är vi väldigt måna om att folk hör av sig om det är bekymmer. Då kan man ringa vår kundtjänst.
Både Rickard Nilsson och Charlotta Wikman skulle önska att det fanns en sandtäkt i Malå:
– Det är ett stort problem med täkttillstånden. Länsstyrelsen tillåter inte att nya naturgrustäkter öppnas längre. De låter miljökrav gå före trafiksäkerhetskrav och det får följder för trafiken, säger Rickard Nilsson.
Fotnot:Telefonnumret till Trafikverkets kundtjänst är 0771-921 921.
De är duktiga på att prata om nollvisionen men i det här fallet verkar det inte väga lika tungt.