Trasig spis irriterar – men tvister mellan hyresgäster och hyresvärdar ökar

Hyresgästföreningen listar de vanligaste anledningarna till att hyresgäster kontaktar dem – och det finns en riktig raket i listan.

Not Found2017-01-09 11:27

En trasig spis, fuktskador, allt för kallt… Brister i din hyreslägenhet kan onekligen skapa irritation, och det är också den främsta orsaken till att hyresgäster kontaktade Hyresgästföreningen under 2016.

På andra plats kom frågor kring hyror och nivåerna på dessa. På tredje plats kom årets raket, nämligen frågor kring tvister mellan hyresgästen och värden.

Under 2015 hörde det inte till vanligheterna – nu har den typen av frågor tagit sig upp till en topp tre-placering.

– 2016 kom den typen av ärenden in på listan, säger Mikael Renqvist, jurist vid Hyresgästföreningen i Norrland, till Hem & Hyra.

Hyresgästföreningen ser det som ett hårdare klimat mellan hyresgäster och hyresvärdar i norra Sverige.

– Hyresvärdar runt om i landet har också generellt sett blivit tuffare när det gäller hyresavtal. Det handlar dels om inkomstkrav och andra krav de ställer på blivande hyresgäster för att ens komma på fråga, dels att de i många fall har blivit mer angelägna om att göra sig av med hyresgäster som inte sköter sig på ett eller annat sätt, säger ärendehandläggare Johan Härmansson och juristen Christian Strömberg, båda två från Hyresgästföreningen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om