Trafikverket vill bygga – men saknar hälften av pengarna

Trafikverket vill bygga Norrbotniabanan mellan Umeå och Skellefteå under kommande planperiod 2018–2029. Sju miljarder kronor finns – men det räcker bara till drygt halva sträckan.

Not Found2017-08-31 17:53

Det rapporterar Västerbottens-Kuriren.

Byggstart för första etappen av Norrbotniabanan blir nästa år.

Det handlar om den 12 kilometer långa sträckan mellan Umeå och Dåva som ska byggas till en kostnad av 1,7 miljard kronor.

På torsdagen presenterade Trafikverket sitt förslag till en ny nationell transportplan för åren 2018-2029.

Där finns Norrbotniabananmellan Umeå och Skellefteå med. Kostnaden är beräknad till 13,1 miljarder kronor.

Men det innebär inte att det kommer att gå att åka tåg på en ny järnväg mellan Umeå och Skellefteå år 2029.

– Under den här planperioden fram till 2029 har vi cirka 7 miljarder kronor, säger Arnold Vonkavaara, avgående direktör för Trafikverket Region Nord.

– Hela utrymmet på 13,1 miljarderryms inte. Men det är en positiv bild att här har vi visat att det är den här vägen vi ska gå. Vi har 7 miljarder och det är ganska mycket att börja med, fortsätter han.

Transportplanen kommer att revideras om fyra år. Då kan det bli tydligare när det finns pengar till hela sträckan.

– Det är en tydlig inriktning. Förslaget är att bygga Umeå-Skellefteå.

Arnold Vonkavaara betonaratt det förslag som presenterades på torsdagen är just ett förslag som överlämnats till regeringen. Förslaget går nu ut på remiss till kommuner, statliga myndigheter och andra till den 30 november.

Beslut om planen kommer våren 2018.

– Jag tycker att det känns väldigt positivt att kunna få fram ett sådant här förslag. Vi hoppas att det här faller väl ut, säger Arnold Vonkavaara.

Trafikverket arbetar redanmed att ta fram järnvägsplaner för de olika delsträckorna Umeå-Skellefteå.

Järnvägsplaner är det sista steget i planeringen. Då bestäms exakt var järnvägen ska byggas. När järnvägsplanerna blivit fastställda gäller de i fem år.

Anders Wynne/Västerbottens-Kuriren

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om