Det konstaterar Skolinspektionen i ett beslut. Enligt Skolinspektionen har Norsjö kommun på flera sätt en fungerande utbildningsverksamhet med välutbildad personal och ett aktivt och engagerat värdegrundsarbete.
Men kunskapsresultaten har försämrats över tid, både i grundskolan och i gymnasieskolan. Betygen i årskurs 9 tyder på att grundskolan inte lyckas stimulera eleverna till att nå de högre betygsstegen. Dessutom når pojkar i årskurs 9 i genomsnitt lägre kunskapsresultat än flickor i samma årskurs.
För att förbättra kunskapsresultaten behöver ansvariga på kommunnivå bli tydligare i sin styrning mot de nationella målen för verksamheterna. Även det systematiska kvalitetsarbetet behöver utvecklas.
– Ansvariga i Norsjö kommun måste skaffa sig bättre kunskap om sin utbildningsverksamhet. Det är en förutsättning för att kunna fatta välgrundade beslut så att alla elever får förutsättningar att nå kunskapskraven och också blir stimulerade att nå de högre betygsstegen i utbildningen, säger Stefan Persson, Skolinspektionen, i ett pressmeddelande.
Några andra iakttagelser:
* Förskolor, förskoleklass, skola och fritidshem behöver samverka bättre för att skapa bättre kontinuitet i utbildningen.
* Ansvariga på kommunnivå måste se till att elever som är i behov av studiehandledning på modersmålet får sådant stöd.
* Ansvariga på kommunnivå måste säkerställa att beslut om mottagande av elever i grundsärskolan grundas på fullständiga underlag.
Senast den 23 december 2013 ska Norsjö kommun redovisa vad man gjort för att rätta till de brister som pekats ut.