En Skelleftebo har anmält ett Västerbottensföretag till ARN, Allmänna reklamationsnämnden, efter att ha köpt ett Attefallshus av bolaget.
När materialet till stugan anlände upptäckte mannen flera brister i leveransen, bland annat att det inte var utfasat för takstolarna och att fönsterblecken saknades.
Samma dag reklamerade mannen till företaget och krävde att få rätt varor och kompensation för de dagar då bygget stod stilla på grund av den felaktiga leveransen.
Bolaget skickade snickare som åtgärdade felaktigheterna, men någon kompensation för den tiden bygget stod still har inte betalats ut.
Skelleftebon uppger i anmälan att han hade tagit ledigt 32 timmar från jobbet för att bygga upp stugan – timmar som han inte kunde utnyttja till fullo.
Mannen anser att 470 kronor per timme, totalt 15 040 kronor, är en rimlig ersättning. Han vill också ha ett prisavdrag på minst tio procent eftersom bolaget levererade en bristfällig produkt.
Bolaget motsätter sig mannens krav, och påpekar bland annat att de skickade snickare till stugan för att åtgärda felen på takåsarna och att fönsterblecken skickades så snabbt som möjligt. Bolaget skriver också i sitt svar att när det kommer till egen förlorad arbetstid, så har Skelleftebon inte nämnt detta i sin kontakt med bolaget. I stället ska mannen i första skedet ha ställt krav gällande ”två ytterligare personer som tagit ledigt för att hjälpa till”.
ARN anser att Skelleftebon saknar rätt till prisavdrag, då det enligt konsumentköplagen blir aktuellt med ett prisavdrag först vid omleverans eller om felen inte går att åtgärda. I detta fall är parterna överens som att felen har åtgärdats.
När det kommer till rätt till skadestånd på grund av förlorad inkomst, så anser ARN att Skelleftebon inte har visat att han har drabbats av en ekonomisk skada på grund av den felaktiga leveransen. Därmed så har inte mannen någon rätt till skadestånd.