I början av veckan fick Kerstin Franke, som bor i Göteborg, ett brev från landsförsamlingen. I det stod att hennes föräldrars gravsten måste åtgärdas då den inte uppfyller säkerhetskraven och att hon ombads att kontakta en stenfirma.
– Det känns som att det här har organiserats och kommunicerats dåligt. Det känns som att de inte har ansträngt sig. Att skicka ett brev så här pass sent om en gravsten som måste vara klar innan den första juli för att få plantering, säger hon.
Fullbokade
Gravstenen behöver även vara färdig innan den första juli om kyrkogården ska hinna plantera blommor vid graven. Och hon kontaktade en stenfirma, men de hade högtryck med gravstenar som behövde lagas och det var inte säkert att de skulle hinna innan den första juli.
Stenfirmornas tar mellan 2 300 till 3 500 kronor för renoveringen och hon tycker att kyrkogårdsförvaltningen kunde ha hjälpt till att organisera alla gravstenarna och skickat dem till en stenfirma. Dels för att det skulle kännas smidigare och för att det kanske skulle kunna pressa ner priserna.
– Det finns många äldre som kanske inte har råd att betala flera tusen, säger hon.
Beklagar brevet
Enligt Olov Karlsson, arbetsledare Skellefteå Landsförsamling, handlar det om cirka 350 gravstenar som behöver repareras. Han beklagar att Kerstin Franke upplever att brevet kom ut sent.
– Vi har haft problem att nå alla som bor långt borta då vissa har saknat aktuell adress, säger han och tillägger:
– Vi var tvungen att sätta ett datum för att det ska hinna åtgärdas i tid för planteringen. Hinns inte planteringen med i år slipper de betala för planteringen nästa år eller att kontraktet förlängs ett år till.
Har inte ni ett ansvar att hjälpa människor att åtgärda gravstenen?
– Ja, kanske, men å andra sidan är det gravrättsinnehavaren egendom och det är deras ansvar i slutändan.
Kerstin Franke håller inte med i Olov Karlssons resonemang.
– Har man som jag lämnat över ansvaret över skötseln av graven till dem och betalar för det så tycker jag att det också att det är deras ansvar.