Stora problem med skoteråkning på järnvägen

Stora problem med skotertrafik längs järnvägen. Inlandsbanan hoppas på bättring. ”Det är livsfarligt att vistats i spårområdet”, säger Jens Forsberg, säkerhetshandläggare hos Inlandsbanan.

Livsfara. På Arvidsjaurs station är det många som både kör snöskoter och även går längs spåren, något som är strikt förbjudet och förenat med livsfara. ”Många har ingen respekt för skyltar om att det är livsfarligt”, säger Jens Forsberg, säkerhetshandläggare hos Inlandsbanan. Foto: Malin Johansson

Livsfara. På Arvidsjaurs station är det många som både kör snöskoter och även går längs spåren, något som är strikt förbjudet och förenat med livsfara. ”Många har ingen respekt för skyltar om att det är livsfarligt”, säger Jens Forsberg, säkerhetshandläggare hos Inlandsbanan. Foto: Malin Johansson

Foto: Foto: Malin Johansson

Not Found2018-02-02 12:45

Folk kör snöskoter både i spåret längs järnvägen, både längs linjen och på stationen, belägen nere vid Stationsgatan i Arvidsjaur.

– Det är otillbörlig körning som ej får förekomma. Det är förbjudet. För att vistas i spår ska man ha utbildning så man vet vad det handlar om. Det är livsfarligt att vara i spårområden, särskilt om man är otillbörlig. Det är ju även böter på det så det kan bli polissak av det, säger Forsberg.

Hör inte tåget

Ytterligare en problematik är att den som kör snöskoter inte hör om ett tåg kommer bakifrån.

– De kan bli ihjälkörda i värsta fall, så det är olycksrisken som är den stora orsaken till att det inte får finnas folk som går eller promenerar i spårområdet. Vi har också stora massor som vi förflyttar. Det handlar om hundratals ton, ibland tusentals ton, så man stoppar inte på ett kick. Kör vi 40 km/h så är soppsträckan i bästa fall 300 meter för ett lok med vagnar. För motorvagnar är stoppsträckan något kortare, men det tar ändå sin tid, säger han.

Svåra att upptäcka

Idag körs en del persontrafik, och söderut så är det en del godstrafik. Vintertid är tågen tysta, och är extra svåra att upptäcka. Kör man när det är mörkt brukar det vara belysningen man upptäcker först.

– Det förekommer trafik som vi inte annonserar om, så man får inte vara på spåret. Skotrar är ju också gjorda för att köras i terräng inte på spår, men det verkar finnas en del som har svårt för det där och tycker det är bekvämt att köra på en plogad bana, säger Forsberg.

Malin Johansson

undefined
Gångstig över spåren. Ska man följa gångstigen, eller varningsskylten? Vid stationen i Arvidsjaur gör många det förstnämnda. Foto: Malin Johansson
undefined
Livsfara. På Arvidsjaurs station är det många som både kör snöskoter och även går längs spåren, något som är strikt förbjudet och förenat med livsfara. ”Många har ingen respekt för skyltar om att det är livsfarligt”, säger Jens Forsberg, säkerhetshandläggare hos Inlandsbanan. Foto: Malin Johansson
undefined
Verksamhet. Kanske att inte så många är medvetna om trafiken, men längs Inlandsbanan körs trafik som inte alltid annonseras. Därför är det viktigt att obehöriga håller sig borta från spåret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om