Folk kör snöskoter både i spåret längs järnvägen, både längs linjen och på stationen, belägen nere vid Stationsgatan i Arvidsjaur.
– Det är otillbörlig körning som ej får förekomma. Det är förbjudet. För att vistas i spår ska man ha utbildning så man vet vad det handlar om. Det är livsfarligt att vara i spårområden, särskilt om man är otillbörlig. Det är ju även böter på det så det kan bli polissak av det, säger Forsberg.
Hör inte tåget
Ytterligare en problematik är att den som kör snöskoter inte hör om ett tåg kommer bakifrån.
– De kan bli ihjälkörda i värsta fall, så det är olycksrisken som är den stora orsaken till att det inte får finnas folk som går eller promenerar i spårområdet. Vi har också stora massor som vi förflyttar. Det handlar om hundratals ton, ibland tusentals ton, så man stoppar inte på ett kick. Kör vi 40 km/h så är soppsträckan i bästa fall 300 meter för ett lok med vagnar. För motorvagnar är stoppsträckan något kortare, men det tar ändå sin tid, säger han.
Svåra att upptäcka
Idag körs en del persontrafik, och söderut så är det en del godstrafik. Vintertid är tågen tysta, och är extra svåra att upptäcka. Kör man när det är mörkt brukar det vara belysningen man upptäcker först.
– Det förekommer trafik som vi inte annonserar om, så man får inte vara på spåret. Skotrar är ju också gjorda för att köras i terräng inte på spår, men det verkar finnas en del som har svårt för det där och tycker det är bekvämt att köra på en plogad bana, säger Forsberg.
Malin Johansson