Café Ångloket i Kusfors är ett populärt utflyktsmål. Den här sommaren har varit riktigt bra, eldsjälarna i allaktivitetshusföreningen räknar med att de kommer att landa på mellan 8 000 och 10 000 besökare.
– Det är en blandning av lokala stammisar, folk från närområdet som gör utflykter och utländska besökare. En spännande mix, säger Lars Westerlund.
En sak som lockar är den genuina 40- och 50-talsmiljön. Så kommer också möblerna från byns gamla kafé som lades ned på 50-talet.
I sista minuten
Ett annat dragplåster är ångloket som gett namn åt kaféet. Men att få tag på det var inte lätt – jakten utvecklades snabbt till en kapplöpning med tiden.
Arbetet med att dra om järnvägen pågick nämligen för fullt och den 23 augusti 1993 skulle spåret förbi det gamla stationshuset klippas för gott.
Olov Björk berättar att de hade kontakt med järnvägsmuseet i Gävle som inte kunde ge något besked före semestern. Sedan kom äntligen brevet att allt var grönt.
– Loket drogs hit av ett diesellok från Bastuträsk. Så fort det passerat järnvägsövergången klippte de spåret och började gräva igen. Det var väldigt spännande, minns han.
Ångloket kom från Vännäs, byggdes 1915 och fyller alltså hundra år i år. Samtidigt är det tjugo år sedan kaféet öppnade.
Det firas på lördag med högtidstal av kommunalrådet och musik med den svensk-engelska gruppen McRoar från Vilhelmina.
Järnvägshistoria
Dessutom ska lokföraren och järnvägshistorikern Kenneth Landgren, Sollefteå, berätta om stambanan och Kusfors.
– Han har fokuserat på järnvägsolyckor och det finns någon härifrån som han ska ta upp, säger Lars Westerlund.
Samtidigt som jubileet innehåller tillbakablickar tittar eldsjälarna i Kusfors även framåt. En liggvagn, en restaurangvagn och ett utökat samarbete med kollegorna i Bastuträsk är några av framtidsplanerna.
– Det finns mycket man kan göra av vår historia, säger Lars Westerlund.
Så fort det passerat järnvägsövergången klippte de spåret och började gräva igen. Det var väldigt spännande