Spårad hundraåring firas i Kusfors

Det gamla ångloket betyder mycket för miljön vid kaféet i Kusfors. Men det hängde på håret att det kom fram innan järnvägen drogs om. Nu ska både loket och kaféet firas.

Servetthållare. Originalet är av B-typ, byggdes av Motala verkstad och ställdes av omkring 1957. Foto: Lennart Enkvist.

Servetthållare. Originalet är av B-typ, byggdes av Motala verkstad och ställdes av omkring 1957. Foto: Lennart Enkvist.

Foto: Foto: Lennart Enkvist.

Not Found2015-08-05 11:00

Café Ångloket i Kusfors är ett populärt utflyktsmål. Den här sommaren har varit riktigt bra, eldsjälarna i allaktivitetshusföreningen räknar med att de kommer att landa på mellan 8 000 och 10 000 besökare.

– Det är en blandning av lokala stammisar, folk från närområdet som gör utflykter och utländska besökare. En spännande mix, säger Lars Westerlund.

En sak som lockar är den genuina 40- och 50-talsmiljön. Så kommer också möblerna från byns gamla kafé som lades ned på 50-talet.

I sista minuten

Ett annat dragplåster är ångloket som gett namn åt kaféet. Men att få tag på det var inte lätt – jakten utvecklades snabbt till en kapplöpning med tiden.

Arbetet med att dra om järnvägen pågick nämligen för fullt och den 23 augusti 1993 skulle spåret förbi det gamla stationshuset klippas för gott.

Olov Björk berättar att de hade kontakt med järnvägsmuseet i Gävle som inte kunde ge något besked före semestern. Sedan kom äntligen brevet att allt var grönt.

– Loket drogs hit av ett diesellok från Bastuträsk. Så fort det passerat järnvägsövergången klippte de spåret och började gräva igen. Det var väldigt spännande, minns han.

Ångloket kom från Vännäs, byggdes 1915 och fyller alltså hundra år i år. Samtidigt är det tjugo år sedan kaféet öppnade.

Det firas på lördag med högtidstal av kommunalrådet och musik med den svensk-engelska gruppen McRoar från Vilhelmina.

Järnvägshistoria

Dessutom ska lokföraren och järnvägshistorikern Kenneth Landgren, Sollefteå, berätta om stambanan och Kusfors.

– Han har fokuserat på järnvägsolyckor och det finns någon härifrån som han ska ta upp, säger Lars Westerlund.

Samtidigt som jubileet innehåller tillbakablickar tittar eldsjälarna i Kusfors även framåt. En liggvagn, en restaurangvagn och ett utökat samarbete med kollegorna i Bastuträsk är några av framtidsplanerna.

– Det finns mycket man kan göra av vår historia, säger Lars Westerlund.

Så fort det passerat järnvägsövergången klippte de spåret och började gräva igen. Det var väldigt spännande

Bakom disken. Viktoria Källströmer är en av feriejobbarna som håller igång kaféet i sommar. Foto: Lennart Enkvist.
Bakom disken. Viktoria Källströmer är en av feriejobbarna som håller igång kaféet i sommar. Foto: Lennart Enkvist.
Servetthållare. Originalet är av B-typ, byggdes av Motala verkstad och ställdes av omkring 1957. Foto: Lennart Enkvist.
Servetthållare. Originalet är av B-typ, byggdes av Motala verkstad och ställdes av omkring 1957. Foto: Lennart Enkvist.
På spåret. Olov Björk, Annika Karlsson, Lars Westerlund och Karl-Gustaf Nilsson är några av eldsjälarna. Foto: Lennart Enkvist.
På spåret. Olov Björk, Annika Karlsson, Lars Westerlund och Karl-Gustaf Nilsson är några av eldsjälarna. Foto: Lennart Enkvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om