Skelleftebo köpte begagnad bil – kräver bilfirman på drygt 60 000 kronor

En Skelleftebo som köpt en bil av ett företag i Skåne har vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden efter att flera fel upptäckts på bilen.

Not Found2018-01-12 19:30

Det var i höstas som Skelleftebon köpte den fem år gamla bilen, men det tog inte lång tid innan det första felet visade sig. Efter cirka 15 mils körning upptäcktes missljud från framvagnen.

En bilfirma i Skellefteå konstaterade att det rörde sig om ett fel på den elektromekaniska servostyrningen.

Felet åtgärdades, men missljudet kvarstod och ett löst bromsok visade sig vara orsaken.

Bilfirman som åtgärdade skadan hävdade att bilen monterats ihop efter en krock, men att bilen skulle ha varit inblandad i någon kollision var inget som köparen fått kännedom om.

En dryg vecka efter köpet underkändes även bilen vid bilbesiktningen, då den ena vindrutespolaren var ur funktion.

Skelleftebon, som reparerat bilen för sammanlagt 63 894 kronor, vill nu att Skåneföretaget som sålde bilen står för kostnaderna, då felen enligt köparen ”uppenbarligen fanns vid försäljning”.

Företaget har dock inte visat något sådant intresse och därför har Skelleftebon vänt sig till Allmänna reklamationsnämnden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om