Skelleftebo anmäler C More: ”Säljaren ljög oss rakt upp i ansiktet”

En Skelleftebo anser sig vara lurad av C More och har nu anmält företaget till Allmänna reklamationsnämnden.

Not Found2017-12-07 08:59

En man från Skellefteå har anmält tv-bolaget C More till ARN, Allmänna reklamationsnämnden. Detta eftersom han anser att den säljare som sålde ett abonnemang på C More till honom inte informerade om att avtalet hade en bindningstid på 24 månader.

”Säljaren ljög oss rakt upp i ansiktet. Både jag och min fru frågade om det verkligen inte var någon bindningstid. ’Nej, det var det absolut inte och allt skulle komma i pappersform sedan’, sa säljaren” skriver Skelleftebon i sin anmälan.

”Vi insåg att vi hade blivit lurade då det plötsligt dök upp en påminnelse på en betalning. Vi ringde upp och fick då veta att tjänsten hade en bindningstid på 24 månader”.

Mannen skriver också att ”vi inser att det är svårt att bevisa vad säljaren ljög om” och vill i stället luta sig mot lagen om distansavtal, då han anser att C More inte har informerat korrekt om ångerrätten och att de inte skickade ut någon skriftlig information om avtalet innan han påminde företaget om det några månader efter att avtalet hade slutits.

Mannen, som skriver att han betalar fakturorna som kommer månadsvis under protest, vill att avtalet ska hävas och att alla inbetalningar som han har gjort till företaget fram till ARN:s beslut ska återbetalas.

Enligt lagen ska företaget som sluter ett distansavtal med en konsument informera om avtalet.

Exempel på information som måste lämnas är:

x Namn, adress och organisationsnummer

x Varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper

x Pris och villkor för betalning.

x Villkoren för leverans.

x Förutsättningar för ångerrätten.

x Rätten till reklamation.

Källa: Konsumentverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om