Det anmälda är en radioreklam från Skellefteå kraft som är utformad som en intervju.
Anmälaren skriver att reklamen är vilseledande då den anger 50 000kwh samt att man endast behöver uppge kvadratmeteryta för att få elavtal på lägenhet. Skelleftekraft kräver sedan – utöver detta – vid kontakt att det gäller hushållsel och frågar efter elförbrukning samt har ett maxtak långt under 50 000kwh.
Annonsören skriver att radioreklamen föreställer en reporter på stan som frågar en person om han vet hur många kilowattimmar han förbrukar. Personen är osäker och säger tveksamt en siffra (50 000 kWh) och följer också upp påståendet med frågan ”eller...”. Syftet med radioreklamen är att visa att de flesta konsumenter inte vet hur många kilowattimmar man förbrukar, däremot vet de allra flesta hur många kvadratmeter boendet är på.
Reklamombudsmannen konstaterar att avtalet delvis baseras på boyta. Antal förbrukade kilowattimmar per år är dock avgörande för om konsumenten ska få teckna avtal, eftersom det finns förbrukningstak för produkten. Reklamen är därför vilseledande och strider därmed mot artikel 5 i ICC:s regler.