”Sätter man på vinterdäck ska man inte behöva få punktering”

Punkteringar och halka förföljde cyklisterna under förra vintern. Nu hoppas kommunen att den kommande vintern blir bättre, men det vassa gruset som används vid halkbekämpning blir kvar.

Minska risken. ”Dubbdäck är a och o när man cyklar på vintern”, säger Lars Pettersson, chef för produktion på tekniska kontoret. Arkivbild: Leif Andersson

Minska risken. ”Dubbdäck är a och o när man cyklar på vintern”, säger Lars Pettersson, chef för produktion på tekniska kontoret. Arkivbild: Leif Andersson

Foto: Minska risken. ”Dubbdäck är a och o när man cyklar på vintern”, säger Lars Pettersson, chef för produktion på tekniska kontoret. Arkivbild: Leif Andersson

Not Found2014-10-02 07:00

Lars Pettersson, chef för produktion på tekniska kontoret, berättar att gruset blir kvar eftersom fördelarna är många. Bland annat gör det vassa gruset att fästet för cyklister och gångtrafikanter blir bättre. Dessutom ligger det kvar under en längre tid än vad annat grus gör.

– Vi återanvänder allt grus vi kört ut och då kommer det kanske att vara lite mindre vasst den här vintern. De flesta som har fått punktering har kört på sommardäck. Sätter man på vinterdäck ska man inte behöva få punktering, säger han.

Lars Pettersson ser att cykelanvändandet har förändrats bland Skellefteborna.

– Vi har noterat att cyklingen har ökat ordentligt och det är precis vad vi har jobbat för. Vi har börjat att prioritera om resurser från gator till cykelvägar. Förra vintern var besvärlig oss. När naturen bråkar med oss är vi små och många gånger jobbar vi mot klockan för att hinna. Viljan finns och vi jobbar ständigt med att bli bättre, sägen han.

Läs mer:  Skellefteå kommuns cykelplan

Läs mer:  Vinterns prioriterade cykelbanor

undefined
Minska risken. ”Dubbdäck är a och o när man cyklar på vintern”, säger Lars Pettersson, chef för produktion på tekniska kontoret. Arkivbild: Leif Andersson
Tipsen som tar dig fram i vintern
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om