Så tycker folket om förslagen

Tre konsulter har sagt sitt om trafiklösningar för centrala Skellefteå. Vi begav oss ut på stan för att höra vad vanligt folk tycker om de olika förslagen.

Intressant, Carin Auoja, Byske, tycker att förslagen för Kanalgatan ser intressanta ut, men menar att de stora in- och utfarterna från stan måste lösas också. Foto: Jeanette Lövgren.

Intressant, Carin Auoja, Byske, tycker att förslagen för Kanalgatan ser intressanta ut, men menar att de stora in- och utfarterna från stan måste lösas också. Foto: Jeanette Lövgren.

Foto: Foto: Jeanette Lövgren.

Not Found2015-03-19 20:00

Alla tre konsultbyråer har tagit fasta på att göra om Kanalgatan. Alla vill se mer grönytor, nästan inga parkeringar och fler möjligheter till att gå och cykla. Två av byråerna tycker att Parkbron ska bli en renodlad gång- och cykelbro och den tredje tycker att den ska bli en så kallad sociodukt. Det är en bro som rymmer både gång-, cykel- och biltrafik samtidigt som det i mitten finns en mötespunkt där man kan sitta och ta det lugnt.

Carin Auoja, Byske, får titta på några av skisserna på förslagen.

– Det är lite svårt att sätta sig in i, men det är generellt bra att det blir mer bilfritt i centrum. Det är lite tråkigt att en trafikerad gata som Kanalgatan är det första man möter när man kommer till stan. Det är bra att det blir lite liv, och inte bara bilar. Men parkeringsplatser kommer man inte ifrån. Det behöver finnas vettiga parkeringar för oss som kommer utifrån, säger hon.

Men att det bara finns en ordentlig bro tror hon kan komplicera saker.

– Det är inget fel på hur man vill lösa Kanalgatan, men blir det inte fler och trängre bilköer där när man inte har löst de stora in- och utfarterna från stan?

Fina Kling bor på Morön tycker att förslagen för Kanalgatan ser trevliga ut, men tror fortfarande på att en ny E 4-dragning är det bästa sättet att lösa trafiksituationen. Ett av förslagen visar en dubbelriktad körbana för cyklister på Kanalgatan.

– Jag tror att det behövs cykelvägar på båda sidorna av vägen, annars kommer folk att cykla på trottoaren.

Stadsbon Tomas Holmberg röstade för centrumbron i folkomröstningen. Han säger att Kanalgatan ser trevlig ut i förslagen och att han inte har något emot att Parkbron blir en gång- och cykelbro.

– Men det beror också på hur man löser resten av trafiken. Jag vet inte hur man ska få trafiken att flyta på. När till exempel bara en fil är öppen på E 4 i vardera riktning så blir det ju kaos direkt.

Erika Lundström är utflyttad Skelleftebo och bor numera i Göteborg, men har följt debatten kring centrumbron.

– Det blir bättre om man lägger om E 4. Det har gjort mycket för Umeå till exempel. Sedan kan separata bussfiler vara en bra idé. Det blir inte bilköer och annan trafik störs inte. Folk kanske kommer att åka mer kollektivt för att man kommer fram snabbare.

Hon tycker att det ser trevligt ut med mer grönt på Kanalgatan, men säger att rekreationsområdet som en av byråerna vill se i mitten av gatan inte lämpar sig för barn, eftersom det är för nära till buss- och cykeltrafik.

Det är bra att det blir lite liv, och inte bara bilar.

Intressant, Carin Auoja, Byske, tycker att förslagen för Kanalgatan ser intressanta ut, men menar att de stora in- och utfarterna från stan måste lösas också. Foto: Jeanette Lövgren.
Intressant, Carin Auoja, Byske, tycker att förslagen för Kanalgatan ser intressanta ut, men menar att de stora in- och utfarterna från stan måste lösas också. Foto: Jeanette Lövgren.
Konsulter säger nej till centrumbroVill göra Kanalgatan till en grön oas”Bygg ett busstorg längs Kanalgatan”Vill göra om Parkbron till gång- och cykelbro
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om