Om flyget är mer än tre timmar försenat kan man få ersättning. De reglerna gäller alla europeiska flygbolag, samt alla övriga bolag när de lyfter från en flygplats i Europa.
Hur mycket man kan få beror på hur lång resan är. 600 euro är det mesta, och den summa som Karin hjälpt Lisbeth Enberg att söka.
Oklart med ansvaret
- I Lisbeths fall finns dock en försvårande faktor. Det är troligen flygplatsen som är ansvarig för assistansen och inte flygbolaget. Men bolaget har ju inte slagit ifrån sig hela frågan, utan istället gått i svaromål.
- Så det ska bli intressant hur Allmänna reklamationsnämnden resonerar.
Vanliga frågor
Karin Lindmark säger att frågor om resor är ganska vanliga på konsumentrådgivningen i Skellefteå
När det gäller förseningar kan flygbolagen slippa betala om det varit extraordinära omständigheter.
- Det brukar de försöka komma undan med, exempelvis hävda tekniskt strul. Men enligt reglerna ska händelsen verkligen vara omöjlig att förutse, till exempel dåligt väder eller strejk.