Ringer du rätt när det krisar?

Hundratusentals samtal som går till larmnumret 112, ska egentligen inte dit.

Foto: TT bild.

Foto: TT bild.

Foto: Foto: Jenny Petersson

Not Found2014-11-04 16:33

Kunskapen om de nationella nöd- och hjälpnumren är generellt sett hög i Sverige. Ändå är det ett par hundra tusen samtal till larmnumret 112 som egentligen ska gå 1177 istället, och vice versa.

– Om fler känner till hur de olika numren ska användas kan de få rätt hjälp snabbare. Ett samtal till 112 som egentligen handlar om rådgivning fördröjer hjälpen till dem som verkligen är i behov av hjälp, säger Björn Skoglund, på SOS Alarm.

– Många tror också att det går fortare på akuten om man kommer in med ambulans, vilket är ett missförstånd, fortsätter han.

Nödnumret 112 tar emot cirka 3,5 miljoner samtal per år. Uppskattningsvis gäller ett par hundratusen av samtalen till 112 mindre akuta vårdärenden där man istället skulle ha ringt 1177.

Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden svarar på frågor, ger råd och vägleder rätt i vården. Misstänker de allvarligare ärenden kopplar de vidare till 112. Det kan exempelvis handla om bröstsmärtor eller misstanke om stroke.

– Att ringa direkt till 112 i de fallen är extra viktigt så att man inte riskerar att tappa dyrbara minuter.

Härkan du läsa mer om 1177 Vårdguiden.

Foto: TT bild.
Foto: TT bild.

Du ska ringa 112

- om du eller någon annan i din närhet är skadad i en olycka eller plötsligt faller ihop

- om det är en brand eller någon annan nödsituation som kräver omedelbar hjälp av ambulans, brandkår, polis eller annan räddningstjänst.

Till 1177 ringer du när du behöver

- råd och hjälp om du själv eller någon annan är sjuk

- hjälp att hitta rätt i vården.

- 112 Nödnummer vid fara för liv, egendom eller miljö

- 1177 Sjukvårdsrådgivning på telefon

- 114 14 Polisens nummer vid icke-akuta händelser

- 113 13 Informationsnummer vid olyckor och kriser

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om