Kunskapen om de nationella nöd- och hjälpnumren är generellt sett hög i Sverige. Ändå är det ett par hundra tusen samtal till larmnumret 112 som egentligen ska gå 1177 istället, och vice versa.
– Om fler känner till hur de olika numren ska användas kan de få rätt hjälp snabbare. Ett samtal till 112 som egentligen handlar om rådgivning fördröjer hjälpen till dem som verkligen är i behov av hjälp, säger Björn Skoglund, på SOS Alarm.
– Många tror också att det går fortare på akuten om man kommer in med ambulans, vilket är ett missförstånd, fortsätter han.
Nödnumret 112 tar emot cirka 3,5 miljoner samtal per år. Uppskattningsvis gäller ett par hundratusen av samtalen till 112 mindre akuta vårdärenden där man istället skulle ha ringt 1177.
Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden svarar på frågor, ger råd och vägleder rätt i vården. Misstänker de allvarligare ärenden kopplar de vidare till 112. Det kan exempelvis handla om bröstsmärtor eller misstanke om stroke.
– Att ringa direkt till 112 i de fallen är extra viktigt så att man inte riskerar att tappa dyrbara minuter.
Härkan du läsa mer om 1177 Vårdguiden.