Psykiatrin vill fånga upp patienter i tid

Psykiatrin i Skellefteå vill bli bättre på att fånga upp patienter i tid och snabbt ge rätt behandling. Förhoppningen är att en ny jourlinje ”En väg in” ska korta vägen till rätt vård.

Snabbare hjälp. Lena Pettersson, verksamhetschef.

Snabbare hjälp. Lena Pettersson, verksamhetschef.

Foto: Snabbare hjälp. Lena Pettersson, verksamhetschef.

Not Found2015-08-22 12:00

– I dag finns risken att patienternas tillstånd förvärras under väntetiden och att de så småningom kräver mer avancerad vård än om behandling satts in snabbare, säger Lena Pettersson, psykiatrichef i Skellefteå.

Det finns ett stort behov at att ”bromsa upp” inläggningarna inom slutenvården.

För att klara det pågår ett större förbättringsarbete inom psykiatriklinikens verksamhet. En del i arbetet är en ny planerad jourlinje, som ersätter den tidigare.

– Det ska inte spela någon roll vem i jouren som svarar när någon ringer, eller var i kommunen man bor. Vi vill få tillstånd en tydlig, snabb och mer jämlik väg in till vård, säger Lena Pettersson.

Jourlinjen ska bestå av drygt tio tjänster med uppgiften att svara i telefon och snabbt slussa patienter vidare till rätt instans.

Förarbetet med den nya jouren har pågått i drygt ett år, som en del av ett större förändringsarbete, och har involverat en stor del av personalstyrkan i Skellefteå.

Vad är skillnaden mot dagens system?

– Jouren har naturligtvis haft kompetent personal även tidigare, men då har det handlat om ett rullande schema mellan flera mottagningar. Nu ska jouren få en fast personalgrupp som specialiserar sig på just detta uppdrag och som får extra kompetens gällande att möta och bedöma, säger Lena Pettersson.

Satsningen sker inom befintlig budget och personalstyrka.

När öppnar linjen?

– Förhoppningen är att den nya jourlinjen finns på plats i månadsskiftet oktober, november.

Det ska inte spela någon roll vem du råkar hamna hos när du ringer till psykiatrin, eller var i kommunen du bor.

Snabbare hjälp. Lena Pettersson, verksamhetschef.
Snabbare hjälp. Lena Pettersson, verksamhetschef.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om